Thursday, May 20, 2010

Rumah Shah Alam & kemungkinan turun ke gelanggang auction lagi

Hari ni aku called kerani lawyer lembab bangat tanyakan macam mana dengan disbursement untuk rumah lelong di Shah Alam. Kerani tu cakap yang EON akan disburse duit hari ini since aku dah instructed lawyer aku hantarkan cheque ke bank pelelong semalam so diaorang cancelkan sebab diorang kena refund balik ke asben aku.. Yealah aku dah issue cheque hari due date terhegeh2 nak buat disbursement. Apapun rumah tu dah jadi milik aku .. kata kerana lembab ini within 2 weeks aku akan dapat refund ...

Malam semalam aku bergegas ke Klang hantar POS yg siap di stamping ke kawan atas kawan aku yg menang pada lelongan CIMB. Aku bertolak lambat sebab asben aku sampai rumah 9pm dari Penang. Since aku dah janji kena pergi jugaklah. Nak jaga hati orang ...

Pagi tadi aku ke kilang stokin hantar draft penyewaan rumah di Cheras. Diorang kena response pada aku sebelum habis bulan May ini.

Hari ini aku ada shortlisted dua unit yang agak menarik untuk di bida pada hujung bulan ini dan awal bulan Jun. Satu unit ni memamg discounted 50% dari market value dan satu lagi dalam 30% discount. Aku ingat nak survey unit ini this weekend itupun kalau sempatlah dan juga buat. Rental rate at least RM400, Okaylah tu budget kecil untuk pun ciput, apa2pun +cf itu yang penting.

Aku ni suka explore tempat2 yang tak hot2 sebabnya ramai saingan. Yea benar kata orang beli rumah di kawasan hot memamg berbaloi sebab senang cari buyer dan tennats, pada aku pula malas nak membuang masa sebab budget aku ciput ajer. Tak semestinya rumah kawasan yang suam2 kuku tak ada buyer dan tennants. Cthnya rumah aku di Klang yg di beli dgn harga RM53K tapi rentalnya between RM400 - RM500.Kat situ ajer aku dah dapat +CF at least RM100. Sapa nak kasikan..

Kadangkala aku pun naik heran ada orang Bid Penara sampai RM80K sedangkan sewa max RM550. Alasan yang diberi tempat hot dan DBKL tak allow orang bergaji besar beli rumah lowcost secara subsale. Pada pendapat akulah, makan 5-6 tahun nak dapat modal balik sedangkan MV baru RM75K ... Aku banyak jadi silent reader banyak blog hartanah kadangkala aku tengok agent2 ni hanya mementingkan komisyen diorang dari bank pelelong sampaikan diorang mempengaruhi mereka2 yg terlalu excited nak dapatkan rumah lelong yang terbaik... Berbaloikah anda membeli Penara dengan harga RM80K. At last kerana keghairahan itu bidder tersebut menyesal tak sudah sedangkan agent yang selfish bergembira dengan duit komisyen dari bank pelelong. Ada juga agent yg jujur dan memberi khidmat nasihat yang terbaik..

Pada aku yang terlalu mencintai bidang ini, semuanya aku lakukan sendiri dengan niat utk belajar dan memahami bidang ini... Arios, amigos .. macam ZN .. pulak dah

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Yea betul DBKL mmg strict pasal jualan rumah kos rendah. Contohnya kes Penara ada yang bid melebihi MV sbb diorang tidak boleh beli melalui subsale.

    ReplyDelete
  3. salam...syukran atas respon...nasib baik...selalu dok tgk iklan mudah.com.my kepingin jugak kalau tak naya...satu lagi nak tanya kalau rumah pemaju yang bikin tiada masalah (terikat syarat pendapatan / warganegeri) dan camna nak tahu rumah tu pemaju punya atau kerajaan punya.dua soalan sebenarnya...syukran

    ReplyDelete
  4. salam kembali .. Sy ada membeli sebuah flat low cost thru auction tahun lepas. Walauupun thru auction asben still kena fill in RKR form untuk formaliti sahaja. Walaupun pemaju rumah kos rendah adalah swasta syarat pemohon mestilah yg telah di tetapkan oleh Lembaga Perumahan setiap negeri. Untuk negeri Selangor En Nasir boleh melayari LPHS website http://lphs.selangor.gov.my/

    ReplyDelete