Sunday, May 23, 2010

Appointment Dgn Bakal Penyewa

Hari ini pagi2 aku ke Shah Alam appointment dengan potential tennants. Aku dan family sampai lebih kurang 9pagi dan breakfast di gerai pakcik askan di pasar section 16. Aku biasalah pekena mee jawa .. memamg sedap, anak aku makan nasi lemak dan asben aku pula makan beehon. Tengah2 makan potential tennant SMS kata 5 min lagi dia sampai di tempat pertemuan aku balas balik sms kata aku sampai 10 min lagi. Lepas makan terus gerak ke lokasi pertemuan dan dah tercegat budak tu kat situ. Aku terus bawa dia ke rumah aku untuk budak tu view. Aku cakap pada dia yang aku akan sediakan tikar for whole house, kipas di hall dan kipas dinding di master bedroom, juga tempat letak dapur dan cabinet simpan barang di dapur. Budak ni ex student uitm nampaknya interested jugaklah dia tapi dia kena bincang dengan housemate dia. Sekarang ini dia tinggal di section 7 dengan rental rate RM600 dan hanya tinggal 2 orang saja. Katanya owner tak sediakan apa2 spt tikar, kipas .. kedekut jugaklah tuan rumah dia. Sapa sewa rumah aku jamin puas hati. Sebagai tuanrumah janganlah kita terlalu mengejar pulangan yang tinggi sedangkan penyewa kita bermatian cari duit bayar sewa and end up diorang tamatkan contract penyewaan ..

Since aku ada lagi satu lagi appointment dengan potential tennants pada pukul 12 tghari aku dan family ke rumah adik asben aku di section 17. Aku tak bagi tau pun yang aku nak datang sbb tak nak diorang susah2 prepare apa2. Luckily faimly dia ada di rumah. Last time adik ipar aku ni involve dengan forex trading dan aku tanya dia macam mana sekarang, masih trading ke. Dia cakap sekarang ni dah jarang trade sbb tak ikut syariah islam. Actually aku dah tahu lamalah tapi atas alasan malas nak bz body aku diam ajerlah. Takut nanti orang marah pulak. Sekarang ini dia jadi ejen insuran etiqa pula dan part time car salesman. Dia cakap pada aku tengah tunggu jawapan dari MBSA dapatkan gerai di section 17. Dia plan nak buka cafe. Aku pun cakap okay kalau buat business makan2. Aku pun tanya dah beli rumah ker ? dia cakap baru2 ini ada masuk auction bid rumah teres tapi kalah. Actually involvement aku dan asben dalam bidang properties ini aku dah kepohkan pada saudara-mara hanya adik aku tinggal dengan aku saja yg tahu. Malas aku nak kepoh2. Aku pun cakap kalau nak bid rumah lelong aku boleh uruskan. Aku pun cakap pada dia yang aku boleh bid on behalf. Aku pun heran jugak dgn adik ipar aku ni, kahwin dah tujuh 7 tahun tapi masih menyewa. Aku pinjam laptop dia surf internet dan tunjukkan pada dia ada a fews flat di Shah Alam yang menarik untuk di jadikan unit sewa. Aku cakap pada dia belilah rumah Flat dulu lepas tu beransur2 beli rumah teres.

Pkl 11.50am aku call potential tennant aku tanya samada dah sampai atau belum. Dia jawab lagi sejam sampai. Aku cakap pada asben ruangan masa tu untuk survey rumah lelong di Shah Alam. Gerak dari rumah adik ipar aku terus ke rumah lelong, tak susah pun nak jumpa. Rumah kosong dan berkunci. Tak boleh nak tengok condition. Shah Alam ini rental rate bagus confirm dapat +CF.

Potential tennant aku sms kata dah sampai di kawasan rumah sewa aku. Dia cakap2 jalan2 terjumpa kawasan tu. Aku cakap tunggu di lif, masa aku beredar dari kereta, aku nampak couple yang macam tercari2 lif aku pun tanya u ni xxxxx dia cakap yea. Sah dia potential tennat aku. Terus ke rumah aku dan tunjukkan rumah. Couple ni baru 2 bulan kahwin dan sekarang ini duduk asing sebab tengah cari rumah yang sesuai. Couple ni cakap diorang interested dengan unit ini dan bagi tau jangan beri pada orang lain until diorang betul2 confirm. Aku cakap ada fews orang dah tengok rumah ini dan interested dengan rumah ini. Since diorang belum bayar apa2 deposit aku open status.

Lepas tu aku ke KFC Section 7 menjamu selera, bayar pakai voucher yang asben aku dapat dari company dia, tambah rm4+ ajer. Lepas menjamu selera terus gerak ke rumah aku di Cheras .. ponet gilos

No comments:

Post a Comment