Monday, May 31, 2010

Appointment Dgn Potential Tennants

Semalam Hari Ahad, pukul 9pg asben aku attend 1st class untuk new semester. Aku macam biasalah mengemas rumah dan terasa penat badan, almaklumlah no rest for past a fews week. Aku plan nak ke Sentul habiskan kerja mengecat dan bersihkan rumah kakak aku. Sebelum pergi sentul, aku dan anak2 lunch di restoran di BTHO. Asben aku pula akan kesana naik motor after class. Aku sampai di rumah kakak aku pukul 2pm. Aku menyambung kerja2 mengecat grill di dapur, mmg kotor betul kena sodok dulu kekotoran dia di grill baru aku catkan. Lepas tu cat pintu bilik air, lepas cat baru nampak rupa pintu. Actually hari ni ada a fews orang nak tengokkan rumah ni. Banyak orang yang call termasuklah foreigner, kalau foreigner mmg aku blacklisted.

Pukul 5:30ptg asben aku sampai dan meyambung kerja2 mengecat. Pukul 6:00ptg ada one guy nak tengok rumah, aku cakap kalau nak tengok datang sekarang sementara aku di rumah sentul. Mamat ni kalut sikit, tak berapa familiar dengan area sentul. Aku beri direction pada dia, ntah2 mana dia pergi. Almost 1jam dia lost. At last aku suruh dia tunggu di OTK dan aku suruh asben aku ambil dia di sana. Kalau jadi Mamat ni nak sewa kosong dan kalau boleh nak duduk mid Jun. Aku cakap no problem, sebab kitaorang kena buat final touch up dan pindah barang keluar. Actually ada seorang lagi girls nak datang tengok rumah, tapi tak muncul2. Dia sesat kot. btw, guys ni siap cakap pada aku inilah rumah paling rumah yang dia survey... hmmm aku beri sewa murah ker aku letak RM700 untuk medium cost apartments. Lagipun kadang2 lift selalu rosak that whylah aku tak dapat letak tinggi. Kakak aku mintak aku decidekan berapa rental dia.

Actually pukul 8 aku kena ambil one girls dari rumah dia di balakong untuk tengok rumah di klang. Asben dia kerja di Port Klang dan tak dapat ikut sekali tengok rumah. Since aku bertolak dari sentul pukul 8:25pm aku sampai di rumah aku, tukar kereta dan terus ke rumah dia di impian ehsan. Bila sampai di rumah parents dia aku nampak ada fews children di pintu pagar. Aku cakap kalau u nak bawak adik you boleh juga. Tak dia anak saya, aku cakap bawak ler dia sekali kalau nak ikut. Menurut girls ni dia kerja di KL tapi asben dia kerja di Port Klang. Aku cakap kenapa nak cari rumah di port klang ajer, dia cakap dah call banyak tapi susah cari rumah. Aku cakap pada dia kalau dari Klang ke KL jauh tu since dia depends pada public transport. Girls ni baru kawin 3 months dan asben yang sekarang ini adalah asben terbaru dia. Dia dah ada anak 3 orang dengan asben terdahulu. Cara dia cakap ni, macam ada masalah dengan asben dia, since asben dia ni involve dengan operasi jadi kerja tak tentu masa. Kadang2 tak balik rumah sebab jarak balakong dengan port klang agak jauh.... Kesian juga aku mendengarnya. Dia kata janji ada public transport dia berkorban demi rumah tangga dia .... girls ni di kategorikan cantik juga, nice body, dan cara percakapan aku rasanya dia ni educated jugak orangnya ...

Sampai di Klang pukul 10:30pm, terus ke rumah aku, tunjukkan rumah. Ketua blok dah pasang lampu2 dan kipas belum lagi, cepat dan kemas juga mamat ni buat kerja. Upah dia pun murah gilos2 takde orang yang charge semurah ini. Di Shah Alam pasang DB Box pun kawan asben aku charge RM70 sedangkan mamat ni baru RM20. Girls ni cakap rumah ni okay dan siap cakap pada aku akak tak rasa rugi ke sewakan rumah ni, sebab cantik.. hmm.. anak dia pun cakap suka rumah ni dan nak duduk di sini. Aku cakap pada girls ni, jangan terburu2 buat keputusan dan survey dulu public transport sebab dia kerja di KL. Rumah aku dengan klang sentral hanya 5 mins perjalanan dari rumah aku ni dan ada highway ke port klang.Rumah ni pula 100% Melayu, 24Hrs guarded dan hanya ada 2 blok sahaja dan hanya 160 unit rumah sahaja, mmg tak crowdedlah dan juga betul2 tepi main road.

Aku letak rental RM500 dan dia langsung tak mintak tawar, aku cakap pada asben aku, kalau dia jadi aku akan reduce rental ke RM470. Tulah kadang2 hidup kita ini mesti ada give and take dan berkorban untuk kebahagiaan kita, kalau tidak kita sapa lagikan. Sebagai wanita aku bersimpati dengan girls ni, yealah dia cakap pada aku, kalau jadi dia hanya tinggal dia dan asben dia. Anak2 dia akan di jaga oleh parents dia dan ex ipar duai yang banyak tanggung perbelanjaan anak2 dia. Aku rasa dia di di persimpangan dilema diantara anak2 dan new asben.

So, aku akan closekan deal for a week waiting the feedback from the girl ni. Ikutkan selagi aku belum dapat duit booking aku open pada semua orang. Since aku simpati pada girls ini aku hold for a week dulu.

No comments:

Post a Comment