Saturday, March 20, 2010

Cerita pasal rumah

Hari ini aku banyak menghabiskan masa di depan notebook buat carian tentang hartanah, berita pollitik semasa dan gosip artis. Aku jeguk2 juga listing terbaru unit lelong nampaknya tak lah menarik sangat, kalau ada yang menarik pun harga melebihi budget aku. Aku hanya main Reserve Price below RM60K ajer sebab any happen sekurangnya aku dapat meminimunkan risiko. Di buatnya loan tak lepas dan jika unit di beli tak dapat di sewa dan di jual, pening juga di buatnya nanti. Tahap2 aku yang masih baru ini biarlah main rendah2 dahulu tapi terpulang pada masing2 financial dan setinggi mana risiko yang berani di ambil.

Aku berkenan dengan unit Penara yang diiklankan di Mudah tapi setahu aku unit tersebut tak boleh pindah milik sewenang2nya sebab DBKL telah menetapkan beberapa syarat ketat dimana pendapatan isirumah mestilah kurang RM2000. Aku belumlah call lagi DBKL pasal restriction ini. Aku tengok di FLAT PPR pun ada orang pakai kereta mewah2 sampaikan ada juga yang ada beberapa buah kereta. Macam mana pula macam ini. Average market Penara adalah RM70K-85K dan setahu aku jika owner asal nak let go pada MV susah jugalah disebabkan syarat ketat DBKL.

Pada hari semalam aku ada juga ke satu kawasan di Cheras saja survey2 kawasan. Rumah kat sini aku tengok banyak juga di lelong dengan harga murah2. Menurut salah seorang peruncit disini, rental kawasan ini between RM300-RM400. Oklah jugakan, sebab selalunya unit di sini di lelong dalam RM29K-RM45K, memang okaylah. Penyewa rasanya takde masalah sebab berdekatan dengan kawasan perindustrian.

Pasal jualbeli rumah aku ada berita baik dan buruk, malas aku nak cerita sekarang ini, sebab sakit jiwa aku di buatnya tambah2 lagi dengan unit di Shah Alam. Once dah selesai aku akan ceritakan kes yang agak menyayat hati ini ..huhuhu ..apa2pun aku jadikan ia satu pengajaran sebagai pedoman di masa hadapan...

No comments:

Post a Comment