Tuesday, February 9, 2010

Persaraan Awal

Orang selalu bertanya sampai bilakah aku akan bekerja, nak kerja sampai pencen ker ? Selalunya aku menjawab dengan secara spontan jika aku dan cash 1/2 juta dan takde hutang hari ini juga aku berhenti berkerja. Pada pendapat aku kita perlu meletakkan satu matlamat pada diri kita bilakah kita nak bersara dan menikmati hidup ini. Jika kita telah ada satu matlamat maka senang untuk kita menyusun strategi bagaimana hendak mengapainya.

Pada aku menetapkan 10 tahun akan datang aku tidak perlu berkerja lagi dan semestinya titik permulaan untuk menuju matlamat aku haruslah bermula hari ini. Jika kita lewat menyusun strategi makan ia akan merencatkan matlamat persaraan awal kita. Ada juga orang yang tidak bersetuju pada pendapat aku mengenai persaraan awal. Pada aku jika sudah memiliki apa yang kita mahukan dalam hidup dan kewangan yang kukuh untuk membiayai saraan hidup, kesihatan, melancong dan pendidikkan anak-anak maka WHY NOT kita bersara awal. Persaraan awal bukan bermakna kita goyang kaki di rumah tapi semestinya kita mempunyai passive income yang mana kita mempunyai pendapatan dari pelaburan kita 10 tahun yang lalu. Ha.. ha .. Inilah aku tengah usahakan hari ini bagi merealisasikan impian persaraan awal aku dan juga asben.

Orang sering bertanya pada aku bila bersara you nak duduk mana ? selalunya aku menjawab nak tinggal di kampung sebab lebih nyaman, kos sara hidup yang murah dan aku boleh buat rumah ala-ala chalet..Pada aku umur 45tahun nanti anak sulung aku akan berusia 20 tahun dan yang bongsu adalah 15 tahun maka aku boleh menumpukan perhatian penuh pada perkembangan pelajaran mereka. Sebagai persediaan pelajaran mereka aku mesasarkan sekurangnya RM100K untuk membiayai pelajaran mereka. Selalunya jika aku mendapat bonus tahunan aku akan mendepositkan 80% wang tersebut ke akaun simpanan mereka. Alhamudulilah dalam 2,3 tahun nanti jumlah yang aku sasarkan itu dapat aku realisasikan.

Pendekata aku harus memajukan diri dan nekad merealisasikan impian dan cita-cita aku.

No comments:

Post a Comment