Monday, December 14, 2009

Lagi survey rumah lelong dan bank loan

During last weekend aku pergi buat survey di taman impian ehsan, balakong dgn anak2 dan adik aku. Asben aku tak datang sebab ada exam. Aku saja nak survey sebab banyak jugak rumah lelong yg harganya menarik. Cuma aku nak pastikan environment di sini. Agak terkejut juga kebanyakkan rumah apartment dan flat di impian tidak di maintain dengan baik, kawasan yg kotor dan menjengkelkan.. tapi ada juga yang okay dan well maintained.. rental kat sini not attractice , terlalu rendah. Pada pengiraan aku kalau sewa susah nak dapat tennant dan susah nak jual balik.. kadang2 tu aku terfikir kalaulah maintenance yang menjaga kawasan itu teruk mengapa tidak kita sebagai penduduk dan penghuni bersama2 menjaga kebersihan. Jika kawasan itu bersih maka tentunya persekitaran yang bersih menaikkan seri rumah kita. Jika kita terlalu menjaga kebersihan di dalam rumah mengapa tidak juga menjaga kebersihan luaran ..

Apapun ada juga apartment yg menarik minat aku yang pada mata aku kebersihan di tahap yang baik. Kalau ada rezeki insyallah aku akan bid untuk unit2 yang aku dah shorlisted kan ....

Lokasi kedua aku pergi ke sungai long mencari condo garden park. Pusing2 jumpa juga akhirnya. masa survey tu aku ternampak kain rentang condo untuk di jual. Aku pun terus call dan harga seunit ialah dalam RM90K, free SPA, free 1 year maintenance ... yg paling aku suka ada swimming pool, gym, badminton court, bbq , jogging track .. aku tengah pertimbangkan walaupun asben aku kata tak minat. aku aku beli dia nak kata apakan. Walaupun rental dia tak bagus tapi aku rasanya sungai long ni satu kawasan yang elit dan privacy of course ada class..

eon bank balakong masih menyepikan diri .. geram aku di buatnya. Esok aku akan tanya lagi .. hari jumaat lepas aku ada apply loan dari eon bank taman midah dan rhb taman midah, hari ni rhb call dan kata diorang hanya boleh bagi 80% loan ajer dgn alasan asben dah ada loan rumah yg lain. asben aku cakap rumah tu dah jual dan dlam ccris pun takde... kat mana dia referred pun aku tak tahu.. CTOS kot tak update lagi kot ..

jumaat lepas alliance bank dah beri letter of offer utk rumah SA yang kau geram ialah interest rate ada ke -4.75% utk setahun dan -.70 utk the balance of loan tenure. .. dan lock in period adalah 5 tahun dan penalty min RM5K for early settlement. Alasan yg di beri sbb aku dah ada 2 rumah ... aku belum sign aku .. tengah survey bank loan lain ... pandai betul diorang nie .. macam tau2 ajer aku nak jual balik .. biasalah bank kan nak untung cepat .. macam aku juga nak untung cepat jugak kan ..

berita paling aku sangat sedih yg rumah section 16 yg aku idam2kan dah ada orang ambill. aku sangat berharap takde orang rumah ni dan RP akan turun lagi 1O% baru aku nak grab.. apa2pun takde rezeki untuk aku kali ni .. tak pe ada bnyk lagi rumah lelong lagi ....

No comments:

Post a Comment