Tuesday, July 27, 2010

Arrange sign LO & relisting auction unit ....

Last week aku arrange En J sign loan agreement di Damansara. Since dia dengan pakcik dia tak familiar dengan jalan KL, aku suruh mereka tunggu di pintu gerbang darul ehsan sempadan Selangor\KL.. Terus bawa ke pejabat lawyer sign documents yang di sediakan ... entahlah samada sempat atau tak sebab contract valid till mid of august ..Tapi aku yakin lawyer dapat siapkan dengan sebelum due date sebab bank pelelong dan bank loan adalah sama.. selalunya mereka contra off saja amount ... tak macam RHB dan EON .. walaupun bank sama.. procedure dia sama macam loan dengan bank lain .. agak leceh ... diorang suka tengok NPL figure tinggi kot2 ... Apapun aku kena follow up dengan developer dan lawyer agar dapat complete sebelum due date..

Kelewatan ini disebabkan Mr J apply loan goverment tapi ken reject, sebab government not allow pinjaman untuk membeli rumah lelong .. ( rumah jugak kan ) .. kalau tak mmg confirm dah settle kalau apply loan dari bank pelelong ...

Aku masih menunggu bank pelelong untuk listkan balik satu unit apartment di Klang untuk re-auction. Dah fews email aku hantar, tapi bank pelelong buat derk ajer ... hmmm bila dah ada confirmed bidder yang sanggup bayar pada last auction reserve price pun main tarik tali lagi ... bidder ini adalah seorang penolong pengarah di government opis yang berkerja di east malaysia .. aku naik segan jugak bila dia tanya padal tarikh re-auction... bank ni tak duit ker ..apapun kena follow up lagi esok ...

Aku tengok unit2 lelong sekarang ini tidak menarik, kalau adapun.. lebih dari RM100k ... itupun off 10%-20% dari market value .. to me is not worth it ...asben aku ada 2-3 kawan dia berminat nak beli rumah lelong untuk investment. Since unit2 yang kurang menarik aku tak nak recommend pada mereka .... nanti kalau tak dapat sewa dan jual balik aku yang akan malu dengan diorang .. unless if they inssist .. itu aku tak boleh cakap apa2lah .. bid sajalah ..

No comments:

Post a Comment