Tuesday, July 6, 2010

Sewakan rumah pada student uitm + melalut di malam hari

Alhamdulillah akhirnya rumah lelong shah alam selamat di sewakan kepada student uitm dengan rate RM450.Rumah ini aku beli pada auction EON Bank pada November 2009, berapa banyak masa aku habiskan dengan membuat follow up, call sana-sini, pergi sana-sini, naik hangin pun ada juga. Mmg mencabar betullah, dengan karenah developer yang seboleh-bolehnya cuba menghalang proses pertukaran nama, masalah dengan banker yang tiga kali tukar terms and condition LOO, dengan lawyer bank loan yang lembab dan lawyer bank pelelong kalau tak push tak jalan ..Aku nekad untuk teruskan pembelian ini walaupun banyak betul halangannya. Luckily lawyer aku ni cergas juga orangnya, dari air muka diapun aku nampak diapun macam almost give up dengan kes rumah shah alam ni ... Dengan rental RM450 ni lepas di tolak dengan maintenance fees aku dapat almost RM200 +VE CF .. Jadilah sikit pun rezeki juga..

Malam semalam ada last minutes student dah bayar booking fees RM500 untuk rumah medium cost di shah alam. Rasanya almost 5 orang bakal penyewa datang tengok rumah ni tapi tak jadi dengan alasan orang tak ramai duduk. Majoriti student UITM yang datang tengok.... Weekend lepas aku tengok punyalah ramai student yang pindah masuk ... so yang mana2 tengok rumah dulu decided tak nak sewa mmg rugilah. Sekarang rata2 owner letak rental rate RM600 sedangkan aku baru RM55O siap dengan tikar getah for whole house .. susah nak cari owner yang baikhati macam aku ni .. So aku akan handover rumah ni pada student ni pada this weekend ... tinggal pasang kipas ,tikar getah dan railing langsir ajer ..Utk unit ni aku dapat almost 50% +CF dari rental rate since bank kasi aku BLR yang rendah pada 1st year.. so lepas contract tamat aku bolehlah upkan rentalnya

Pada aku jika kita bermodal kecil maka pulangannya kecil jugaklah .. kalau bermodal besar belum gerenti dapat jana income besar ..kalau dapatpun besar mmg untung kaw2 .. lagi besar modal di laburkan lagi tinggi risikonya ...so aku selalu ingatkan diri aku .. jangan tamak dan jangan ikut hati nanti mati ... taklah mati .. tapi separuh mati jugaklah kalau banyak duit dah dilaburkan tapi tak menjana income ... apapun any action yang kita ambil semuanya berisiko .. makan pun ada risiko .. kot2 tercekik .. apa yang penting berhati2 .. ewah melalut pulak aku ... ni ..

Oklah aku nak tidur awal, esok pagi ada appointment dengan lawyer
ambil documents rumah .... Arios amigos ...

No comments:

Post a Comment