Friday, April 8, 2011

Kisah dan Tauladan - Part 1

Terpanggil nak tulis lepas baca di blog Mat Joe Kisah si isteri yang di tinggalkan oleh si suami kerana tergila2kan minah indon.

Aku nak shared pula kisah yang di ceritakan oleh kawan aku. Alkisah ni lebih kurang macam inilah ..

Ada sepasang suami isteri yang sungguh rajin berkerja, kalau ada lebih masa semuanya di ambil walaupun pada hari raya. Bila ada saudara kawin pun tak nak balik kampung dan beri alasan anak sakit dan tak tidak sihat sedangkan dorang kerja overtime. Dorang ni berkerja di tempat yang sama dan berkerja shift yang sama. Bila dapat anak sorang dorang minta baby sitter jagakan, sampaikan anak dah masuk tiga pun anak2 di tinggalkan di rumah pengasuh. Since anak2 pengasuh dan besar dan bekerja anak pengasuh pun seronok melayan anak pasangan suami tersebut. Since pasangan ini sibuk dengan berkerja dan masa2 anak di habiskan dengan pengasuh, bila pengasuh balik kampung dan bercuti anak2 pasangan tersebut pun di bawa bersama. Walaupun kerja siang malam pun kehidupan pasangan ini biasa2 ajer tak nampak senang pun, dapat duit habis macam tu sahaja..kereta pakai waja ajer ..masih menyewa.. mengapa yea ?

Pada suatu hari tempat kerja pasangan tersebut menawarkan skim VSS dan pasangan tersebut decided mengambil skim VSS tersebut. Pampasan yang di terima banyak juga. Bila dah dapat duit tu masa tulah ber " honeymoon " joli katak dengan duit yang diterima. Almost 4 bulan dorang duduk rumah tak berkerja tapi anak2 masih di hantar ke rumah pengasuh. Mungkin dorang dah penat dulu kerja siang malam, now nak berehatlah agaknya.

Pada bulan ke 5, si isteri yang berkerja kembali sedangkan si suaminya pulak menghabiskan duit dan asyik berangan2 nak jadi kaya. Nak labur sana dan sini tapi akhirnya habuk pun tarak sedangkan duit almost nak habis. Bila duit nak habis baru tersedar nak beli rumah dan buat pelaburan, kalau duit dah tinggal ciput tu baik simpan ajerlah untuk kecemasan .. at the end semua duit habis.

Saudara2 mara belah si suami suruh balik kampung untuk mengerjakan projek pertanian kononnyalah. Setelah berbincang pasangan tersebut decided yang si suami yang balik ke kampung untuk memulakan projek dan si isteri dan anak2 akan menyusul selepas 2 bulan kemudian. Pasangan tersebut decided letgo semua barang2 rumah pada kawan2 yang si isterinya pula menyewa bilik berhampiran dengan rumah pengasuh. Bulan demi bulan si suami menyepikan diri dan tidak mengirimkan duit walau sesen pun untuk perbelanjaan anak2. Nasib baiklah si isteri masih berkerja dan gaji bulanan yang di terima cukup2 untuk bayaran pengasuh dan sewa bilik. Masalah lain juga timbul apabila anak2 pasangan tersebut dah takde rasa hormat, sayang pada si isteri. Tidak menyalahkan anak2 tapi ini adalah salah pasangan tersebut yang terlalu mengajar wang duit tapi pada masa yang sama hidup jadi lagi worst.

Pengajaran dari cerita kawan aku ini ialah janganlah sesekali kita mengejar wang ringgit dan harta di dunia sehinggakan abaikan tanggungjawab kita kepada allah, kasih dan sayang pada anak2, pasangan hidup dan juga ikatan silaturahim kekeluargaan. Perancangan kewangan mesti ada, berbelanja ikut keperluan bukan nafsu . Dan jangan biarkan anak2 tidur bangun berhari2 di rumah pengasuh sehinggakan kasih sayang mereka kepada kita sudah tiada..

Part 2 mungkin disambung apabila dapat info terkini..

No comments:

Post a Comment