Monday, April 11, 2011

Banker nak bid rumah lelong

Hari dapat call dari banker yang dia berminat nak membida sebuah rumah teres. Menurutnya semalam dia pulang kerumah mertuanya dan terpandang papan tanda yang di letakkan di rumah tersebut. Yang beshnya rumah tersebut belum pernah dihuni oleh sesiapa, keadaanya rumahnya pun okay. Dia beli bukan untuk investment tapi untuk duduk sendiri. Dia ada menelefon ejen yang papan tandanya di lekatkan di rumah tersebut, tapi ejen yang advised pun just suruh dia beli bank draft atas nama bank pelelong. Tak advise apa2pun, inilah perkara yang tak patut di lakukan oleh ejen. Mmg bank boleh generate income sebab ramai bidder akan hilang duit deposit jika ejen just nak makan komisen bank. Unit reauction balik, bank dan ejen boleh buat duit lagi. Walaupun dia banker tapi beliau kurang berpengetahuan mengenai lelongan rumah..

Ada a fews yang aku minta dia checkkan dan membuat carian hakmilik sebelum membuat keputusan membida unit tersebut. Since dia pun banyak tolong hal2 bank ini so inilah masa yang aku kena tolong dia pula. Nampaknya kena apply half day dari my boss " Dust-bin" ..

Last week aku terpandang advertisement sebuah apartment di Shah Alam hendak di jual subsale. Rentalnya pun minimum RM1K, mmg hot cake. Aku cuba nego harganya tapi owner juz beri diskaun RM4K ajer. Nak jual balik boleh kot tapi ambil masa rasanya sbb status bumi lot. Dihadapan unit tersebut akan di bangunkan unit2 bungalow yang harganya mmg aku tak mampu nak beli. Hari ini aku hantar sms, owner beritahu dah ada buyer yang letak deposit .. cepat juga dia dapat buyer ...hmmm

Tak mestinya auction properties ajer boleh dapat pada harga yang bagus tapi kalau pandai cari boleh dapat pada harga lelong.

No comments:

Post a Comment