Wednesday, September 29, 2010

Lagi2 Cerita Rumah Lelong

Malam semalam aku tengok listing unit2 lelong dan terpandang satu unit lelong yang aku pernah menetap di blok tersebut. Market value apartment tersebut around 90K tapi di lelong 26K. Ada kisah sebalik mengapa unit tersebut tak di beli sampai sekarang walaupun pernah di lelong beberapa kali. Apa yang aku di beritahu oleh my ex-sitter aku ialah ada orang mati bunuh diri dalam rumah tersebut. Kes bunuh diri ni berlaku sebelum aku pindah masuk ke blok tersebut. Tapi ada orang tinggal di rumah tersebut sampai sekarang... cuma yang gerun sikit bila time nak raya cina, anjing2 akan menyalak kearah rumah tersebut ..sekarang tak tahu lagilah..

Itu sebabnya masa aku buat survey aku selalu tanya jiran unit2 lelong samada ada ker perkara yang tak kena dengan unit tersebut atau ada kes bunuh diri. Yealah kita sebagai pelabur hartanah takkanlah nak beli rumah yang ada history yg mengerunkan dan advertised untuk sewa dan jual.. tak syok rasanya kan ..

Btw, sepatutnya aku turun ke EHSAN untuk bid sebuah apartment, siap ambil 1/2 day leave lagi. Around pukul 10am aku call EHSAN samada unit ni ON or CALLED OFF, the officer bagi tau unit CALLED OFF. Luckily aku sempat cancelled cuti 1/2 day aku, kena simpan cuti since balance dah tak banyak lagi. Actually unit ni pernah di lelong dalam bulan May tapi tak tahu kenapa unit ni di reauction balik.. tapi called off di saat2 akhir. May auction last bid adalah pada RM47K .... berbaloi ker.. flat lama, leasehold, one room, top floor, bumi lot ,bid2 tinggi ? rental around RM250-350 lah ...

Hmm aku ada intend nak bid sebuah apartment yg akan di lelong pada next month. This weekend kot aku nak survey unit ni .. dan check segala outstanding eg developer late payment interest, cukai pintu, api, air dan yg penting sekali sapakah yg tinggal dalam rumah tu dan sejarah rumah tersebut ..nilah homework yang aku selalu buat sebelum masuk auction ...nak tak nak kena buat juga, biar susah kita buat homework daripada susah di kemudian hari .. kalau dapat ejen yang bagus tapi of courselah kita kena bayar fees dia kan .. nak jimat dan nak belajar buatlah sendiri .. untuk yag paling AFDAL ...

5 comments:

  1. salam...tuan rumah..tumpang tanya sikit jer....saya kerja disandakan...dan ada hasrat juga nak beli rumah lelong sekitar kl atau selangor...terutanya jenis flat murah cam dalam cerita tuan tanah ni....ada masalah atau syarat-syarat tertentu tak (mesti pemaustatin KL/selangor)..pendapatan dsbnya....harap dapat bantu...syukran

    ReplyDelete
  2. Salam En Nasir

    Menurut my lawyer selalunya takde masalah kalau property di beli thru auction kalau subsale kena ikut syarat2 yang di tetapkan oleh sesebuah kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam...syukran atas respon...

    ReplyDelete
  4. Salam. nak tanya berbaloi tak kalau beli rumah murah sebab ada kes bunuh kat rumah tu sebelum ni? bajet pun cukup2 je sbb discaount harag dalam 100k sebab kes tu. nak pindah dgn family, ada baby kecik jugak. tapi bajet tu je yg mamapu. kalau buat majlis baca doa panggil ustaz baca quran etc ok ke? risau pulak

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam ..pada pendapat saya should be okay kot. Kenalah buat doa selamat dan dalam hati jangan dok ingat2 peristiwa yg lalu. Insyaallah takde apa2..

    ReplyDelete