Sunday, September 26, 2010

Survey Tanah

Hari sabtu semalam aku ke Bagan Datoh untuk buat survey tanah. Aku sekeluarga gerak dari rumah aku di Cheras around 7:30pm, bagus jalan2 pagi, rasa fresh sikit. Singgah di Sungai Buloh untuk breakfast since aku tak sempat nak sediakan di rumah. Sampai di Pekan Selekoh around pukul 10:30am, jalan2 di pekan hari untuk beli buah-buahan sebagai buah tangan. Sampai di rumah abang ipar aku hanya isteri dan anak2 ajer ada sebab abang aku ni menziarahi orang kampung yang meninggal dunia pada pagi itu. Around pukul 12noon aku, asben, abang ipar dan broker tanah ke lokasi yg pertama, luas tanah 5 ekar 14 pole, tanaman kelapa makan bukan sawit .. tanah mmg cantik tepi jalan kampung, buka 12 pokok kelapa x 25 p.k. Tanah mmg cun tapi harga pun cun jugaklah RM140K .. actually broker ni saja tunjukkan tanah ni .kott aku minat ... Kalau ada duit mmg bagus untuk investment, tebang pokok kelapa upgrade dengan sawit .. tak lari RM45 sesekar.. rumah boleh buat kebun sawit pun boleh dapat ...mmg bagus .. yg cantik lagi satu geran satu tuan .. since budget aku tak cukup aku tak belilah

Lepas tu kami semua ke lokasi kedua, tanah betul2 tepi jalan kampung, luas tanah 1 ekar ?? pole, tapi yang tak cun nya buka tanah 2 p.k .. around 20-25 kaki ajer .. confirm tak leh buat rumah.. kalau untuk bercucuk tanam to okaylah ..

Aim aku beli tanah 1-2 ekar ajer untuk investment, apa yang aku tengok sekarang ini ramai orang yang berminat beli tanah di kampung untuk tujuan investment dan juga untuk menetap di kampung pada hari tua. Layanlah gambar yg aku ambil semalam semasa survey tanah







13 comments:

  1. kat mana lokasi tu?
    sapa broker yusof ker atau alwi... mahal tuuu?

    ReplyDelete
  2. hmm dekat selekoh, tebok imam. Harga tanah di BD dah naik. U orang BD ker ? Broker tu saya kena disclosed, bukan nama yg u mentioned tu. Ada ker tanah nak di jual area BD ?

    ReplyDelete
  3. Haah saya asal bagan datoh.....
    Oh tanah kat tebuk Imam,selekoh tu 1 1/2E ker 5 E....
    Saya pun mencari2 juga... tp kalau harga ratusan ribu utk 5 ekar tak mampu....
    Kalau melalui broker memang harga melampau-lampau..... kadang-kadang broker makan sama dengan harga tuan tnah jual.... nak cari direct susah susah sikit, kalau dapat memang berbaloi... (samsul)

    ReplyDelete
  4. Yea, 5 Ekar = 140K yg 1 ekar lebih tu di Sg Hj Muhammad, rega 35K. Buka tanah kecil sangat, tak sesuai buat rumah. susah sekarang ni nak cari tanah BD, kalau ada pun diorang jual sesama saudara-mara. Kl ada yg menarik bagitau sy.

    ReplyDelete
  5. dah dapat ke nama broker tu...
    sg haji muhammad tu kat mana location dia, sapa owner. saya familiar sgt tempat tuuu...
    kalau tanh tu kat dalam sangat nak buat rumah duduk sendiri boleh lah... kalau dekat ngan jalan besar memang bagus.. macam homestay koperasi kg sg hj muhammad tu...
    Insa'Allah kalau saya tau saya bg tau, saya pon merantau jauh nie jd lambat sket info2 mcm nie... dengar2 balik org dah jual jer (samsul)

    ReplyDelete
  6. geran kongsi dengan beberapa tuan. tanah ni dalam sket tapi ada rumah sebelah tanah. nanti sy tanyakan samada tanah di dah ada buyer atau tidak.

    ReplyDelete
  7. en samsul.. maaf tanah d sg hj muhammad dah ada buyer. kalau sy dengar mana di BD nak jual tanah sy akan bagi tau .. yea

    ReplyDelete
  8. Ok terima kasih -samsul

    ReplyDelete
  9. Kalau tanah kebun kelapa di area sungai sumun, berapa harga anggaran bagi 1 ekar? TQ

    basry

    ReplyDelete
  10. kena tengok juga kedudukkan lot berapa. Kalau tepi jalan besar rasanya lbh dari 50K seekar. kalau jalan kampung tu tak lebih dari 30K seekar.

    ReplyDelete
  11. Salam..tanah di selekoh,simpang 3.ada org nk jual 1.5 ekar kebun kelapa + sawit sikit.harga 50k (nego).call en.khir 019-435 1898.
    terima kasih tuan rumah..

    ReplyDelete
  12. ada tanah nk jual kt bgn datoh, tanah 1 ekar, 1 rumah siap, pokok sawit baru usia 3 tahun.. tepi jalan.. harga around rm 90,000 ++ (bole runding)

    ReplyDelete
  13. salam.....saya ada tanah di bgn datoh seluas 3 ekar.harga RM40K seekar...harga boleh runding....berminat email kriease90@yahoo.com.TQ

    ReplyDelete