Saturday, February 16, 2013

Renovate rumah di kampung

Kalau sapa2 yang selalu masuk blog aku ni tentunya tahu yang aku ada beli rumah di kampung. Rumah murah ajer..  Tujuan aku beli rumah ini untuk dijadikan rumah persinggahan sewaan dan juga menampung rumah mak yang over flow bila semua anak cucu balik, setahun dua dapat pulak cicit pula .. 

Rumah ini sebagai reward untuk aku n asben, since aku ni  bukan kaki shopping, tak beli barang2 mewah, takde kereta mewah , jadi rumah ini  sebagai tanda self rewardlah .. Mungkin juga untuk masa tua nanti ke ulang alik ke kampung.. tengok2 dusun, kebun rumah, jumpa sedara mara. Rumah sebelah tu owner sewakan RM250 .. harga tak lah mahal tapi kenalah dengan harga yang di beli RM20K .. Aku tak galakkan untuk newbie beli rumah di kampung yang mahal2 sedangkan sewanya ciput ajer tak boleh cover loan installment. Kalau menguntungkan dan boleh generate +cf boleh beli ajer .. 

 Rumah  sekarang ni tahap akhir ubah suai.. Aku appointed seorang indon untuk kerja2 ubahsuai ni ..bayar upah, barang aku yang beli .. tapi progress nyer slow bebenor ..tiap2 2 minggu minta duit, bila di tanya kerja yang di suruh dah siap, bila balik tengok tak siap lagi ..minggu  lepas aku terminated indon ni .. 

Aku appointed new indon [ indon lagi .. hmm]  kontraktor untuk buat siling, mengecat dan pasang tiles.. so far so fast lah kerja dia sebab dia ada permanent staff buat kerja.

Kos mmg dah out budget,  standardlah kalau buat renovation mesti terlebih.. bila dah buat dan nak tambah2 of courselah kena tambah duit ...he2 ..harapnya bonus tahun ni boleh cover kos renovation ni ...

Inshaallah semua kerja2 akan siap minggu depan .. 


bumbung rumah ni rendah .. standard rumah  kos rendah

parking .. just muat2 kereta .. 

tiles .. gi beli dgn mak.. dia yg approved colour apa nak  beli
toilet tambahan ..
hall + dining  .. panjang nyer 40ft . siling budget rendah
depan rumah ....
                                   
 





5 comments:

  1. bayar hari ke atau lump sum ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. II, bayar lump sum .. kalau hari2 mmg senang kita ditipunya ..

      Delete
  2. mesti cantik lepaas habis renovate tu :)

    ReplyDelete
  3. salam.puan saya pun ada beli rumah kos rendah yang lama.tengah pk budget yang perlu ada untuk renovate rumah.kalau puan tak keberatan boleh tak bagi anggaran kasar untuk renovate rumah mcm tu? kalau puan sudi boleh email saya at hazyeng84@gmail.com

    ReplyDelete