Sunday, December 30, 2012

Lagi2 Penyewa Bermasalah

Masalah penyewa adalah perkara " biasa" yang kita hadapi , penyewa lambat bayar sewa, tak bayar bil elektrik\ air . Kadang2 tu pening jugak melayan karenah penyewa-penyewa ini tapi jangan jadikan alasan untuk kita putus asa !!




Tiga bulan lepas, penyewa aku bagi notis pindah keluar, pada awalnya aku dah rasa tak sedap bila mula2 dorang menyewa rumah aku, macam ada tak kena  .. Ramai yang telefon nak menyewa dan salah seorang pemanggil nak menyewa rumah aku untuk 3 bulan sebab dorang adalah pelajar sebuah IPTA yang akan menjalani praktikal di sebuah firma di kawasan rumah aku .. Aku pun bagi tahu maaf " saya hanya menyewakan rumah saya untuk tempoh sekurang2nya setahun. Sampaikan salah seorang bapa pelajar telefon asben supaya bagi sewa pada pada anaknya Kitorang firm pada keputusan yang tidak akan menyewakan untuk short term. Selepas tu ada orang lain yang telefon yang berminat nak menyewa bersama2 rakan2nya yang baru graduate. Setelah di persetujui kunci rumah diserahkan dan deposit di terimaa.

Tup2 lepas 3 bulan dorang beri notis pindah keluar dan bagitahu yang ada rakanya yang berkeluarga nak menyewa. Aku dah dapat agak rupanya dorang adalah group yang minta sewa rumah aku untuk tempoh 3 bulan dahulu. Masa aku ambil kunci orang yang signed TA dah awal2 lagi cabut tinggallah kawannya seorang. Mmg aku kena bebellah dengan aku. Aku diberitahu rakannya yang signed TA hilang 2 laptop yang ditinggalkan dalam kereta .. tuhan dah ayar cash pada dia

Lepas tu ada penyewa yang menyewa, sebelum nak bagi kunci aku dah bagi tau yang deposit yang perlu di bayar. Masa jumpa dia bawak mentua, adik2 iparnya dengan selamba badak bagitau yang dia boleh bagi RM1000 ajer yang balance nanti dia akan bayar pada 25hb, sebab ada sifat kasihan aku pun setuju. Pada 25hb dia pun masukkan bank in baki deposit dan sewa bulanan akan di bayar pada 5hb nanti.

Pada 5hb sewa bulanan tak di bayar, bila telefon di beritahu nanti saya bank in. Aku pun bagitau kalau sibuk aku boleh datang rumah collect. Dia bagitau dia takda di rumah ..  At last pada 7hb dia bagitahu yang dia takda duit nak bayar sewa sbb elaun tak dapat .. itu bukan masalah aku ..

Aku pun bagitau yang dia tak tepati janji dan seperti yang dinyatakan dalam TA aku minta dia keluar pada hujung bulan. Walaupun macam2 alasan yang diberi aku firm dengan keputusan aku. Esoknya aku iklan dan terus dapat penyewa dan dorang terus bayar initial deposit. Tempoh yang di berikan telah tamat tapi penyewa aku bagitau yang dia dapat kuaters tapi penghuni lama belum keluar. Asben pun call bakal penyewa baru samada boleh tak delay kemasukkan. Alhamdulillah penyewa baru menyatakan yang dorang akan berpindah pada awal bulan Jan 2013 sebab masa ini dorang tinggal bersama pakcik di putrajaya. Actually dorang just nak lock sewa rumah sebab akan pindah keluar dari kuaters di putrajaya pada awal bulan Jan.

Aku bagitau pada penyewa lama kalau nak menyewa lagi sebulan dia kena bayar sewa rumah lagi sebulan, mulanya dia tak bayar, lepas aku bagitau saya akan buat laporan menceroboh baru dia bayar. Kalau dia tak keluar lagi padam hujung Oct aku akan hantar legal notice. Seperti yang dijanjikan dia pun pindah keluar dengan cara baik dan rumah diserahkan pada penyewa baru.

1 comment:

  1. Mmg cam haram perangai penyewa ni...kalau nak menyewa muka baik je. Xkisahla lelaki ke perempuan kita sbg tuan rumah kena tegas. Xnak ikot cara kita pg cr rumah lain....lenkali bro pos nama ic no telefon penyewa bermasalah tu biar semua tuan rumah kenal n tau siapa mereka. Jd mereka xakan berani buat hal sebab nama da blacklist.

    ReplyDelete