Wednesday, June 6, 2012

Cuti2 di Phuket


Terasa penat dan juga seronok, apa taknya aku sekeluarga pergi bercuti di Phuket selama 6 hari 5 malam.. Bertolak pada 30hb May dan balik pada 5 June..

Sampai Phuket airport, Phuket Shuttle teksi yang di tempah melalui internet dah menunggu dengan papan tanda nama aku...tambang yang dikenakan ialah THB799  @ RM79.90. Masuk barang dalam bonet terus ke Kata yang mengambil masa around 40 minit. Luas Phuket adalah leih kurang sama dengan keluasan Singapore. Since  masa tukar duit dengan money changer yang hanya ada THB1000, asben bagilah pada driver tu, lepas tu driver tu buat2 tak faham nak bagi balance lagi THB201.. At last aku cakap pada driver tu just give me 100 and you take the balance..

Kata ini mmg best, kawasan yang tak sesak, tenang, pantai yang bersih, foreigner mmg ramai betul. Ada yang buka kedai pun ada, ada yang kerja di hotel pun ada...asben aku cakap ni dah macam kampung mat salleh. Di Kata aku hanya jumpa seuah kedai makan halal iaitu Khan Baba dan juga kedai jual kebab yang di miliki oleh orang mesir. Masa makan kebab di kedainya, aku n asben bersembang seorang muslim Rusia iaitu kawan kedai kebab. Dia dah tinggal di kata almost 2 tahun, kiranya dia ini tour guide untuk orang, namanya Ruslan.. Ramah orangnya.. dia bagitau sekarang ini low season, bila di ditanya apa maknanya, katanya low season ialah start dari bulan May hingga October cuaca tidak menentu, tak bagus untuk aktviti pantai dan laut, no wonderlah aku tengok di pantai ada red flag .... Katanya juga semalam ada seorang pelancong Rusia mati lemas di Phi Phi Island .. mmg aku teringin nak kesana ... Tidur di Kata 3 malam dan di Patong 2 malam .. apa2pun di sana walaupun kita bayar utk tour pakage tapi still kena bagi duit tips .. ;)

stadium Bangla Thai Boxing yang paling popular.. reganya tiket yang paling termurah ialah THB1000 .. Just tanya tak masuk pun sbb tak sesuai untuk anak2 ... Harga makanan mmg mahal satu kali ganda dengan KL, almost kesemua barang yang di jual di gerai2 dan kedai takde price tag, kena tanya dan of course kena tawar-menawar, kedai 24jam mmg bersepah2 seperti 7-Eleven dan Family Mart. Maggi segera takde satu pun aku jumpa tanda halal, kebanyakkan ada pork .. Sebelum beli apa2 kena belek2 dahulu sebelum beli ..anak2 aku pun even nak beli gula2 pun dorang akan tengok tanda halal .. once ada, baru dorang beli

Jalan2  di bandar Phuket, James bond island, island safari, patong beach. .. malas pulak nak taip panjang2 ..
apa2pun .. tengoklah gambar yang sempat di ambil.

















No comments:

Post a Comment