Tuesday, November 9, 2010

Pelaburan Kebun Getah

Hari Deepavali aku sekeluarga balik ke kampung aku di utara perak sebab adik aku bayar nazar buat kenduri kesyukuran. Bestnya balik kampung, almaklumlah kampung aku kan...

Perkara menarik sekarang ni ialah orang kampung sekarang ni buat duit sebab getah buku basah dah naik harga RM5.50 sekilo, mahal tuh. Aku teman mak aku ambil duit hasil getah dari kedai getah yang di pawahkan pada seorang rakan arwah ayah aku. Bila aku tengok resit urusniaga .. banyak giler. Hasil jualan harian ialah around RM500- 550. tapi kena bahagi dualah diantara mak aku dan penoreh getah tu .. Katakan dalam sebulan boleh toreh dalam 20 hari x RM500 = RM11K ... banyak tu .. aku nak toreh getahlah kalau macam ni ... No wonderlah ramai sekarang ni balik kampung toreh getah dan menternak kambing, lembu .. besh nyer aku tengok. Sapa cakap tinggal di kampung tak leh kaya. zahirnya nampak tak kaya, tapi duit berkepok2 di bank ...

Since la ni MOF 70% aku nak beralih arah investment pada tanah pulak. Aku ada call a fews broker di area kampung aku, harga boleh tahan jugaklah tak lah semahal Bagan Datoh.. Aku ingat nak beli tanah kosong dan tanam getah since RISDA ada memberi bantuan untuk penanaman semula getah. Ada nak jual 5 ekar pada RM60K tapi mak aku tak kasi sebab katanya orang kampung tu tak mesra alam. Jadi aku malaslah nak bantah pulak.. nanti tak dapat berkat orang tua pula .. so kalau ada-adalah ..

No comments:

Post a Comment