Saturday, October 24, 2015

Takut Nak Berhutang

Banyak aku dengar, rumah sekarang ni mahal2 belaka, harga tak masuk akal. Hanya mampu menyewa, tak mampu nak beli rumah .. Orang yang berduit jer boleh beli rumah. Inilah keluhan2 biasa yang kita dengar disekeliling kita kan.

Kadang2 aku jadi sakit telinga dan sakit hati. Masalah golongan ini adalah EGO, nak beli rumah idaman dorang lebih dari kemampuan. Bila ada rumah yang dijual dalam range kemampuan tak nak pulak. Nak tunggu yang lebih baik, lebih mahal dan dah di luar kemampuan. 

Mampu beli Flat,  tak nak sebab nak jaga standard, nak beli apartment, bila loan reject, sbb DSR atau rekod CCRIS\CTOS tak cantik, salahkan bank, susah nak bagi loan.

Mampu beli Apartmemt, nak beli condo, nak rumah yang ada tanahlah dan macam2 lagi.

Ada jugak tu beli rumah di kampung sebab sana lebih murah dan menyewa di KL. Sedangkan rumah di kampung tu di biarkan kosong, bulan2 bayar bank, bulan2 bayar sewa rumah... Lagi rugi.. Tapi mentaliti ini ialah takpa nanti tua2 boleh duduk, betul tu, kalau sekarang ini umur 35 nak tunggu lagi 20 tahun baru boleh fully duduk rumah di kampung ..

Ada yang asyik dok kata tahun depan rega rumah turun, tahun depan nak belilah. Macam2lah alasan dorang. Tapi kalau nak tukar kereta lagi besau, tak payah nak fikir banyak kali, esok terus booking, minggu depan sudah dapat .. 

Ada jugak tu yang kononnya pinjam personal loan untuk tutup lubang, okaylah lubang sudah kasi tutup, yang lebih tu untuk simpanan, endup melebur ajer. Bulan2 still kena bayar pada bank. Ini kononnya pusing2 duit, dah banyak pusing, lama2 pitam ..

Jadi kalau kita 'tak takut' berhutang kereta yang tak menjana pendapatan tambahan kenapa pula 'takut' berhutang rumah..



No comments:

Post a Comment