Sunday, October 18, 2015

Satu Lagi Landed Diperolehi

Alhamdulillah, hari ni berjaya beli sebuah lagi landed, double storey, medium kos dan ianya FREEHOLD... Majoriti penduduk adalah melayu.

Sebelum ini ada tengok advertisement, bila kol agent katanya rumah dah ada buyer. Sebelum gi survey aku bersms dengan agent, tapi rupanya dia ni adalah owner. mg aku suka sangat deal dengan direct owner sebab dorang boleh bagi good discount..  Dari sudut rental boleh cecah RM600-750 sebulan. Boleh cober monthly installment dan juga possitive cash flow. Cukup masa boleh tuai secara lumpsum ... Masa meet up tadi, owner dah bagi salinan IC dan copy SNP. 

Banyak projek2 baru naik kat sini, untuk landed harganya at least RM1/2 juta keatas. Kalau nak jual balik agaknya berapa pulak nak dijual. Kasihan pada mid range income, tak dapat beli rumah nanti. Jadi dengan trend pembangunan sebegini aku jangkakan golongan ini akan tertumpu pada secondary market yang mampu milik.. 

Golongan ini ada pilihan untuk membeli rumah dari range harga yang bersesuaian. Pendapat aku kenapa tidak kita sebagai pelabur hartanah kecil ini membeli rumah pada harga sekian2 dari secondary market, peram sekejap, habis tempoh RPGT dan menjualkan semula untuk kumpulan sasaran tadi.

Aku selalu ingatkan pada diri aku, buat yang realistik bukan saja2 nak ikut orang... 



1 comment: