Monday, January 21, 2013

loan rumah lelong dah approved

Hari ini banker bagi tahu yang loan rumah lelong dah approved. Takut jugak tak lulus sebab loan tak sampai 30K .. Yalah sekarang ini ada bank yang tak layan loan bawah 100K.  Lagipun bank loan aku apply bukan dari bank pelelong, takut dorang tak nak layan. almaklumlah bukan NPL dorang

Ada juga aku baca di forum2 yang mengeluh bank tak nak finance bawah 50K. So far aku takde masalah mendapatkan loan dari bank untuk loan bawah 50K. Kebiasaanya bank pelelong akan beri pinjaman kepada bidder yang berjaya dalam lelongan hartanah mereka. Yalah nak reduce NPL, tapi tak semestinya pakej pinjaman dorang menarik. 

Tak semestinya kita perlu apply loan dari bank pelelong, boleh cuba lain2 bank juga. Kalau semua approved, bandingkan kaedah BLR/BFR yang dorang offered. Once dah finalised, baru sign Letter of Offer. Jangan pulak gatal2 signed semua LOO, nanti tak pasal2 kena penalty. 

Tak perlu nak takut masuk lelong kalau kita yakin boleh lagi buat loan kalau tak pasti bolehlah jumpa mana banker minta dorang kirakaan\nilaikan kelayakkan kita dan juga berapa banyak  boleh pinjam. Lagipun ada bank yang tak bagi loan pada 3rd party walaupun ada hubungan kekeluargaan. Kalau tak yakin boleh letakkan 2 nama dalam POS. 

Kata banker aku, kalau CCRIS  okay, DSR okay takde masalah loan untuk diluluskan. 

11 comments:

  1. boleh saya tau bank mana tu?

    ReplyDelete
  2. Td try tel cimb...dorang kate x bg la loan utk bwh rm50k....akk buat camane yer...?

    ReplyDelete
  3. CIMB takde masalah,

    blh tahu your HP no ?

    ReplyDelete
  4. betul ke kak CIMB xde masalah, saya pun pernah tanya tp diorang kata xde loan umah bawah 50k

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far akak takde masalah dapatkan pinjaman bawah 50K dari CIMB dan asben akak ada 1 loan bawah 50K dari Public


      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. salam akak.
    Boleh saya dapatkan no tel pegawai bank tersebut tak. Senang sikit nak berurusan. Saya pun bawah 50k je....ini emel saya mohd_ezwani@hotmail.com nanti akan reply yea. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam akak.
    Saya sedang mencari loan rumah 50k. Boleh akak beri person incharge di Bank tersebut tak. Lagi senang berurusan. Nie emel saya mohd_ezwani@hotmail.com dan terima kasih kerana tolong.

    ReplyDelete
  8. Salam kak...sy pun sedang mencari housing loan <50k...klu x keberatan boleh kongsi dgn sy CIMB yg akak buat loan tu... email sy zazriez@gmail.com. tq kak

    ReplyDelete