Tuesday, November 29, 2011

Busy dan Progress

Minggu2 yang memenatkan dan terlalu sibuk. Dua minggu lepas ke pejabat pemaju settlekan beberapa perkara berkenaan rumah lelong yang aku menang pada hujung bulan sept yang lalu. Sepatutnya mmg takde masalah tapi di sebabkan staf2 nyer mungkin takde motivasi bekerja, itu sebabnya tersangat lembab dorang buat kerja. Bila kita call suara macam marah2, tak suka kita call, kalau tak suka buatlah kerja dan takde sapa yang akan kejar.

Kerja-kerja d rumah lelong dah siap, progress lambat sebab Indon yang janji nak pasang tiles bertangguh2, sampaikan aku naik angin. Agaknya nak minta bayaran lebih kot. Minta quotation dari beberapa kontraktor at last dapat jugalah kontraktor yang quote harga yang agak baik. Upah termasuk dengan buang tangki air, dan potong piping besi. Lantai parkei yang mana rosak tu aku n asben repair dan repaint.Jiran sebelah rumah tanya kenapa aku repair rumah tu elok2, kalau setakat nak sewakan buat simple2 ajer, katanya. Kos keseluruhan repari rumah ni around RM1800 tak termasuk peti ais. Ni dah kira jimat sebab rumah ini dah bergrill, kalau tak rabak jugaklah poket aku.

Rumah ini dah ada penyewa yang dah confirmed nak menyewa dengan kadar RM550. Rumah ini aku sediakan peti ais satu pintu, dapur gas dan kipas di ruang tamu dan bilik2. Dari apa yang aku dapat tahu kadar sewa ini mmg standard untuk kawasan ini. Dari +CF pula dapat RM297 sebulan setelah di tolak installment dan maintenance, tapi untuk rumah ini MOF hanyalah 70% dari PBB. Banyak juga modal yang aku kena keluar.

Ada bersembang dgn owner2 lama di sana, menurut mereka perbincangan penduduk dengan pihak pemaju untuk mengambilalih kawasan perumahan ini sudah di adakan. Outcome tu aku tak sure, pada aku ambil alih pun okay jugak sbb dapat pampasan or dapat rumah yang lebih besar. Kawasan perumahan sebelah akan di ambil alih oleh sebuah pemaju gergasi tapi apa yang aku dengar pihak pemaju tidak dapat memenuhi permintaan penduduk... tu standardlah.

Since sekarang ini cuti sekolah, banyak call yang aku n asben terima. macam2 fesyen ada. Since asben aku asyik sibuk dengan meeting, jadi banyak call tak dapat di jawab. Bila call back kebanyakkan nyer tak nak jawab, merajuk kot. Aku tak salahkan dorang sbb dorang ada banyak pilihan dan letakkan kita d tempat dorang, of course kita akan ambil tindakan yang sama. Ada juga yang tak nak bayar booking, ada juga yang tak kisah, bayar full payment, ada juga nak check in lewat, ada juga yg tukar tarikh saat2 akhir, ada juga yang last minutes cancel, ada juga yang bagitau dah bank in tapi tak bank in. Apa2 aku mmg seronok dan sbb inilah masanya nak earn lebih.

Lagi satu perkembangan ialah aku n asben mengedarkan rempah masak hitam ke kedai runcit area rumah aku. Rempah masak hitam ini adalah keluaran pertubuhan peladang kawasan kampung aku. Mmg sedap dan senang. Kalau sapa2 yang nak try bolehlah email nama dan alamat korang ke syahproperty@yahoo.com untuk dapatkan sebungkus rempah ini secara percuma [limited 5 orang ajer].

Ada a fews things yang aku akan sharekan dalam next entry ..

No comments:

Post a Comment