Tuesday, November 15, 2011

Progress urusan rumah lelong dan Cuti Sekolah akan TIBAAAA

Busy sangat lately, di opis, di rumah dan banyak benda yang kena follow up. Progress rumah yang di beli thru auction pun agak perlahan. Lawyer dah hantar surat pada D.. iaitu pemaju bagi rumah tersebut.. Surat di hantar 3/10, lawyer dapat replied semalam tapi surat bertarikh 27/10. Bila called PIC cuti,makan bila ada nanti saya check dan update ... fuyoo.. mmg lembab betul

Hari Khamis kena ke opis pemaju untuk settlekan outstanding owner lama sebelum maintenance di ambil alih oleh JMB. Tak sangka pulak owner lama masih terhutang dengan pemaju but luckily tak banyak sangat dan boleh claim dengan bank pelelong. Harap2 semuanya berjalan lancar selepas ini dan looks like kena minta extension sbb tinggal lagi 1 1/2 saja tempoh yang diberikan oleh bank pelelong.

Insyallah dalam bulan depan rumah dah boleh disewakan at least boleh cover bayar outstanding. Bila beli rumah lelong ni macam hal2 akan timbul dan memeningkan kepala. Standard rumah lelongkan even beli rumah subsale pun kadang2 pening jugakan..

Nak sharekan sikit pasal cerita kawan di opis yang beli rumah di Putra Perdana. Alkisahnya dia dan asben membeli rumah tersebut secara subsale, dalam SNP dia letak nama asben dan dia, bila apply loan dia letak nama asben dia. Bank luluskan loan dan keluarkan Letter of Offer. Asben dia pun signed Loan agreement. Lepas dapat consent developer kawan ni pun buat pengeluaran EPF dan dah dapat duit pun. Yang jadi masalahnya bank loan baru dapat tahu yang kawan ni nama dia kena blaclisted dengan CCRIS sebab hutang kad kredit jadi dorang taknak buat disbursement pada bank seller. Since dia dah dapat EPF dia pun settlekan loan kad kredit tapi bank loan masih taknak disburse. Dorang advised kawan ni buat SNP baru yang mana letak nama asben dia saja. Kawan ni tak pulak minta advise aku bila beli rumah, bila signed baru nak cakap. Kalau CCRIS record tak baik mmg sakitlah kalau CTOS lepas settle nama boleh di keluarkan dalam masa 1 hari. Dalam kes ini aku salahkan kawan ni sbb tak jadi pemimjam yang bertanggungjawab dan bank pun terlalu gelojoh mengejar target, keluarkan offer letter tanpa buat credit checking. Kalaulah EPF tahu gerenti dorang demand kawan ni refund balik pengeluaran yang di buat. Yang besh nyer jugak dorang pun dah pindah masuk rumah tu dengan izin ownerlah.. rasa2 menyesal tak owner ni bagi dorang ni duduk free sedangkan dia masih dok bayar bank loan..
Ada juga bank yang tak nak beri loan jika nama di SNP orang lain dan pemohon adalah orang lain. eg kalau SNP nama asben sahaja, apply loan under wife.. jadi sebelum plan nak beli rumah better check betul2 dengan bank. lain bank lain SOP nyer yea.

Banyaklah pulak aku tulis ni, bermula 19/11 ni cuti persekolahan akan bermula, berita gembira bagi aku sebabnya ada menerima tempahan untuk unit di bukit merah dan komisyen ..Ada yang senang nak deal, ada yang susah, ada juga yang takut bila kita suruh bank in deposit, almaklumlah sekarang ini banyak betul penipu yang songlap duit. Ada juga owner2 asal di sana called bertanyakan pendapat samada bagus managed sendiri atau bagi laketown uruskan. Pasal hal ni mmg aku tak nak beri pendapat apa2 sebabnya kalau managed sendiri ada pasang surutnya lagi pun aku beli pun berganda2 lebih murah dari dorang. Lagipun biarlah management yang uruskan kalau ramai yang buat sendiri dan ramai yang tak bayar maintenance pulak. Macam kes TBR bila makin ramai keluar, TBR mamagement buat macam2 untuk menindas owner yang managed unit sendiri .. Kalau sapa2 ada unit semi-D dan bungalow di BM, sila email pada syahproperty@yahoo.com. Ada dapat a fews call yg berminat nak menyewa ..



Cuti sekolah ni jugaklah aku OFF iron baju sekolah anak2..bercuti !!. next year anak sulong akan naik form 1 dan anak bongsu naik darjah 2 dan bertambahlah umur aku ..

Pada 11.11 yang lalu adalah hari jadi anak bongsu aku, sebagai memenuhi hajat dia aku buatlah birthday party keluarga di rumah, just jemput adik2 dan kakak aku ajer. yealah mana nak jumpa tarikh 11.11.11 lagi ..

1 comment:

  1. Salam.

    Saya ada email to syahproperty@yahoo.com nak tanya pasal unit kat bukit merah...tapi takde reply. Boleh bagi no contact...tq

    MySham

    ReplyDelete