Thursday, November 3, 2011

Staff Housing Loan

Baru-baru ni dapat email dari yang HR mengenai changes staff housing loan rate. Nampak mmmg menarik bagi mereka yang belum ambil staff housing loan..

Yang best nyer ialah tempoh pinjaman dilanjutkan dari umur 55tahun ke 65tahun.. katakan umur staff tersebut 30tahun bermakna dia boleh memanjangkan tempoh pinjaman selama 35tahun. Staff di beri pilihan samada memilih kadar tetap pinjaman 3.5% sepanjang tempoh pinjaman atau BLR -4.00 tapi interest capped up to 8% sahaja. Maksudnya jika staff memilih BLR -4.00 jika sekarang ini BLR adalah 6.6% maka interest pinjaman perumahan adalah 2.6% dan jika BLR naik mengila sehingga 15% !! jadi staff hanya di kenakan 8% interest. Since aku ada housing loan dengan company jadi kadar faedah aku di turunkan dari 4% ke 3.5%. Staff hanya di benarkan mempunyai satu loan sahaja. Balance HL dengan company pun tak banyak sangat less than 80K.. kalau refinance dengan bank lain dan lanjutkan tempoh pinjaman rasanya ok jugak. so that aku boleh boleh apply loan untuk tujuan flipping.. since takde lock in period, penalti ... dan takde clause menyatakan staff tak boleh apply loan untuk tujuan investment ...

Ada yang aku dengar dan baca kata harga rumah dah "soft", betul ker ? ekonomi tak menentu dan sektor pembuatan dah affected. Pada akulah apa yang penting adalah berhati-hati dengan spending kita, kalau boleh jangan terlalu ghairah berbelanja. Tak kisah ekonomi upside down ker atau stabil tapi kita ingat selalu financial planning kita sendiri. Sbbnya takde orang yang akan kawal "nafsu" dan keinginan kita selain dari kita sendiri. So kena ingat janganlah pulak jadi terlalu kedekut.. susah jugak tu.. Ada juga yang cakap "watpa ada duit banyak kl kita tak gunakan ". Bukan tak boleh gunakan tapi kenalah pada tempatnya.. kan.

Hari sabtu ini aku akan balik ke Bagan Datoh untuk hari raya haji dan juga ambil bahagian ibadah kordan lembu dengan adik-beradik asben dan juga menjenguk kebun kelapa yg dah lama aku tak jenguk.. dan juga mesyuarat adik-beradik asben mengenai cadangan penubuhan pondok pengajian di tanah arwah atuk. Insyaallah semuanya akan menjadi kenyataan dengan izin dariNYA.

Di kesempatan ini aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada muslimin dan muslimat rakan2 blogger. Aku berdoa kepada Allah semoga di permudahkan rezeki, jauhi dari sifat takbur, bongkak dan hindari dari segala maksiat.

No comments:

Post a Comment