Thursday, October 13, 2011

Pendapat Peribadi Mengenai Budget 2012

Mengenai budget yg di bentangkan oleh PM minggu lepas. Apa yang aku nyatakan adalah pendapat peribadi dan pandangan aku sahaja.

-Pembiayaan Skim Rumah Pertamaku dinaikkan kepada RM400,000
*** harga rumah baru akan menjadi lebih mahal [macam mengalakan property buble ajer]

- Struktur gaji lebih baik dengan kenaikan gaji 7-13 peratus
*** Wowow best nyer, alangkah baiknya kalau kerajaan menguatkuasakan undang2 minimun increment untuk sektor swasta at least 7%. Jangan tak percaya ada operator kilang yg increment nyer less than RM20 setahun !!! . Kalaulah increment aku 12%pa wowow

- Kenaikan gaji tahunan antara RM80-RM320 mengikut gred
** Gaji orang kerajaan ajer yg naik [no wonder ajer aku punya tax refund dapat suku
ajer]. Ada juga yang harap dapat more than yg Pak Lah kasi dahulu.. Najib do a same but lesser before GE

- Bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500
** Yang ini aku tak nak komen sbb bonus sbb aku dapat lebih :) Yg kasihannya sektor perkilangan ikut suka ajer majikan dorang nak kasi ada yg dapat 1/3 pun ada, ada tak dapat langsung pun ada.

- Bayaran khas RM3,000 kepada bekas anggota, duda dan balu polis khas dan polis tambahan
** Yg ini mak aku akan dapat sbb arwah abah adalah bekas polis bantuan zaman darurat. Siap dapat pingat dan sijil lagi tu..

- Kenaikan pencen 2 peratus setahun
** Yang ini mak aku akan dapat juga tambahan RM5.40 ajer ... Mak aku cakap kenaikan tak sampai harga sekilo ikan temenung.. he2

- Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan di bawah RM3,000
** Tak layak .. orang pencen boleh tuntut ker ?

- Caruman majikan KWSP untuk gaji bulanan di bawah RM5,000 dinaikkan kepada 13 peratus
** Yang ini company aku 16%.. mmg okaylah

- Warga Emas - Caj pendaftaran pesakit luar percuma di semua hospital dan klinik kesihatan termasuk Klinik 1Malaysia
** Mak aku pencen dan ada adik beradik kerje gomen dah semestinya free.

- Penerusan subsidi bil elektrik RM20
** average bil aku RM60pm.

- Penerusan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM33.3 bilion
** ??

- Yuran sekolah percuma
** Percuma tapi sekolah akan minta yuran PIBG dlll... [ even nak ganti white board pun minta dari parents ]

- Bantuan RM100 untuk semua pelajar Tahun 1 hingga Tingkatan 5
** Cara pembayaran ?

- Baucar buku RM200 kepada pelajar IPTA
** Berita baik pada anak2 saudara aku di U

- FELDA Global Ventures Holdings disenaraikan di Bursa Malaysia untuk jadi syarikat konglomerat global
- Peneroka akan dapat durian runtuh
** Makcik aku di Trolak mmg kayos. Boleh membodek buah durian di belakang rumah dia.

Yang aku tak puashati ialah RPGT untuk hartanah yang dilupuskan less than 2 year naik dari 5% to 10%. Bolehkah dapat membendung kenaikan mendadak harga hartanah ? Good news for genuine buyer ? Kalaulah semua yang beli rumah ini untuk tujuan tempat tinggal dah banyak developer yang dah bungkus. Good move ? hmmmm

No comments:

Post a Comment