Saturday, September 17, 2011

Survey Rumah Lagi

Ada a fews properties lelong yang dah di shortlisted manarik perhatian aku. Ada dua buah unit terletak di kawasan yg HOT tapi chances called off tu mmg adalah. Sayang kalau owner lepaskan. Ada info yang aku dapat yg unit tersebut akan di roboh dan di gantikan medium kos apartment yang berkeluasan lebih dari 900sft.. dan jika owner menyewakan unit tersebut penyewa akan di tawarkan dgn harga RM140K.. info ini boleh di percayai sbb ayah kawan aku ada rumah di kawasan tersebut..... kalau sapa yang dapat rumah ini mmg bertuahlah... tapi yg tak syoknya owner yang mendiami rumah tersebut. Satu unit lagi pun cun juga, kosong dan ditinggalkan terbiar. Pada aku dapat rumah terbiar lebih baik dari rumah yang di diami oleh owner...

Next kami ke sebuah kawasan perumahaan, yg ini naik, turun tangga. Ada yg kosong dan ada yang berpenghuni. Ada satu unit yang mempunyai RP yang paling lowest. Since pintu rumah tersebut asben aku bertanyakan samada mereka adalah penyewa atau owner. Jawapan pertama ialah mereka mengatakan yang mereka adalah owner rumah tersebut dan bertanyakan kenapa asben menanyakan soalan tersebut kepada mereka. Asben menerangkan yang rumah yg di duduki oleh mereka akan di lelong dalam masa yang terdekat. Si isteri pun beritahu yang rumah tersebut adalah rumah abang beliau dan dalam proses penjualan kepada beliau. Katanya SnP dan bank loan sudah approved. So aku beri nasihat percuma supaya memberitahu abang beliau untuk menghubungi bank pelelong berbincang dan membatalkan perintah lelong. Si suami pula berkata yang dorang dah banyak berhabis touch up rumah tersebut. Apa yang aku beritahu kalau unit tersebut terlelong SnP beliau akan terbatal. Kasihan juga couple ni aku tengok. Kalau lelongan masih ON aku mungkin masuk unit ini dan menjual kembali kepada couple ini yang pastinya harga lebih murah dari harga yang abang dia jual ..

Sekarang ini bank pelelong meletakkan RP agak tak masuk akal, ada unit yg aku pernah masuk yang dahulunya RP kurang dari 50K dah jadi 60K. Ada juga yang more than MV. Agak2lah kalau kita ada rumah di kawasan tersebut adakah bank akan nilaikan pada RP tersebut..Adakah market value di kawasan tersebut telah naik tanpa aku sedari ?

Mmg seronok buat survey, tak beli tak apa dan apa yang penting kita dapat mengetahui banyak benda melalui survey. Kalau agak2 malas nak buat, tak ada masa boleh contact agent lelong seperti tuanbri, izwan yang pasti nyer memberikan perkhidmatan terbaik.

No comments:

Post a Comment