Friday, September 2, 2011

Suasana di Hari Raya

Baru balik dari kampung semalam setelah seminggu berada di sana. Berkumpul dengan kakak2, adik2, dan anak2 sedara mmg mengamatkan rumah. Masing2 ada cerita masing2, mmg2 best nyer bila berkumpul. Kakak sekeluarga tak sempat beraya di Perak sebab sibuk membuat persiapan anaknya mendaftar di UM minggu ini. Actually dia dah dapat offer sambung belajar di Jordan tapi disebabkan semenanjung arab sekarang ini agak tegang dengan pergolakkan politik maka anak sedara decided belajar di UM, course Usuluddin. Bangga jugak aku ni sbb anak sedara aku ni hafizah 30 juzuk al-quran. Alhamdullilah ..

Sehari sebelum raya bergotong raya memasak rendang, bakar lemang yang menjadi tradisi keluarga aku. Yang syoknya semua persiapan kali ini di buat di luar rumah di atas pangkin di bawah pokok rambutan sebabnya tak nak dapur bersepah ..

Pada hari raya ramai sedara datang rumah, kaum lelaki pula pusing satu kampung bersama orang surau ke setiap rumah. Tradisi ini dilakukan setiap tahun, tak pernah miss walau sekali pun. Anak2 aku pula sibuk beraya di sekitar kampung. Kampung aku ni kecil ajer jadi tak perlu risau.

Malamnya kami berbbq di luar rumah,panggang ayam. Hangus2 pun sodap jugak. Raya ke2 aku bertolak kekampung asben di Bagan Datoh.Sebelum itu aku sekeluarga ke rumah bapa sedara asben di Ipoh. Ada perkara yang aku nak sharekan di next entry nnt. Ini pasal rumah lelong. Adik2 dan kakak ipar beraya di rumah mentua dorang. almaklumlah kedua ayah dan mak mertua aku dah meninggal jadi sbb itulah pada awal raya semuamya beraya sebelah mertua.


No comments:

Post a Comment