Monday, December 6, 2010

Submit Housing Loan application

Lepas kerja aku jumpa banker hantar loan application dan dokumen2 potential buyer rumah klang aku. Since the asben dah ada HL untuk dua rumah dan dia decided letak his wife as a borrower. Masalahnya wife dia ada ASB loan dan loan kereta. Cuma aku takutkkan Bank akan mengambil kira ASB loan dan confirmed loan tak lulus.Banker cuba tengok macam mana dulu. Harap2 takde masalahlah.

Aku sempat borak2 dengan banker aku masalah rumah lelong. Dia minta aku tengokkan auction unit utk landed property di kawasan Cheras dan Ampang. Kata banker aku sekarang susah sangat nak cari rumah landed bawah 250K. Boleh di katakan a new project yang launch by developer melebihi 4OOK. Tak termampu nak beli kalau gaji less than 5K. Aku adalah briefed sikit pada banker serba sedikit pasal auction properties, tindakan yg perlu di ambil sebelum decide membida rumah lelong. Yealah dia pun dah banyak tolong aku. Win2 situation, aku nak dapatkan loan dan dia nak kejar RM2juta target untuk sebulan..

Hari ini kawan aku mak datin bagi tahu yang buyer rumah dia di rawang dah bayar deposit 2% dari harga jualan. Masalahnya SNP belum sign sebab buyer masih menunggu duit dari hasil jualan rumah dia. Tak silap dah 1 months + kawan aku ni hold deposit dia. Kawan aku bagi tau yang ada 2 orang ready buyer yang mahukan rumah itu. Aku nasihatkan kawan aku supaya memberikan masa 1 month lagi pada buyer dia untuk sign SNP dan bayar balance 8% dari selling purchase price. Kalau buyer masih tak dapat adakan balance downpayment maka kawan aku akan pulangkan 2% deposit. So that kawan aku boleh proceed deal dgn salah satu confirmed buyer yg betul2 ada duit. Susah jugak nak jual rumah ni, macam2 karenah. Apa yang aku hairankan kalau tak cukup kantung janganlah gatal2 nak buat deal.. yang susahnya owner. cian mak datin ni ..(takpe mak datin kayos..anak belajar di IPTA bawak EVO)

Tapi yg syoknya dia nak belajar pasal property investment. Rasanya lepas ni aku dgn mak datin ni boleh daftar kursus hartawan hartanah oleh tuanbri dari satu solution. Tuanbri tak kenal aku tapi aku kenal tuanbri ..he3

1 comment: