Friday, December 3, 2010

Dah ada confirmed buyer untuk apartment Klang

Malam semalam aku ke klang berjumpa dengan potential buyer tunjukkan rumah. Umur dorang around aku jugaklah. Dorang berminat nak beli untuk investment. Since harga yang aku tawarkan adalah 30K rendah dari MV, jadi dorang segan nak tawar lagi. Cuma dorang nak aku mark up harga rumah so that dorang tak perlu nak keluar duit untuk 10% deposit. Hari ni aku call banker yg biasa aku deal untuk arrange pre-approve loan. Aku dah hantar borang loan dan minta pembeli sediakan dokumen-dokumen yang aku listkan. Once loan approve baru aku akan arrange untuk sign Sales an Purchase Agreement. Tak kisahlah walaupun bank akan kenakan penalty sebab jual masa lock in period dan kena bayar RPGT, yang pastikan aku dah mendapat keuntungan melebihi modal yang aku laburkan masa beli rumah ini pada bulan May yg lalu.

Aku decided tak nak let go rumah teres aku di Cheras walaupun ada a fews potential buyer yang betul2 berminat nak beli since company aku enforce MOF 70% untuk rumah ke3 dan seterusnya. Tak kisahlah walaupun aku kena topup RM36 sebulan dan every month kilang stokin bayar sewa promptly. Lagipun aku ada plan yg lebih bagus untuk rumah ni. Yang mana2 unit bagus rental return aku akan retained.

Wowow kerajaan 1Malaysia announced kenaikkan harga ron95, gula dan lpg. Dahlah kuasa beli kita berkurangan 30%/ di tambah pula dengan kenaikan terbaru ini maka harga barangan akan meningkat2 lagi (walaupun kerajaan kata harga barangan tak naik). Aku tak nafikan harga komoditi dunia meningkat tapi aku berpendapat kerajaan boleh membendung kenaikan ini. Kata Idris Jala, kadar inflasi di Malaysia masih di tahap yang rendah. Yealah takkan dia nak kata pula inflation goes up, pulak. Pada aku kenalah berjimat cermat dan elakkan dari berbelanja dari perkara yang tidak penting, but dont ever2 to slash your kids education expenses. Bercakap pasal kids education, tahun ni aku belum masukkan duit untuk SSPN anak2 aku. Actuallay aku tak minat sangat nak simpan SSPN tapi untuk dapatkan max tax relief RM3000 tu yang aku masuk.

What ever is hidup mesti ceria, berusaha, bertawakal dan bersyukur dengan rezeki yang allah berikan\kurniakan kepada kita.

No comments:

Post a Comment