Friday, December 30, 2016

Kebun Limau


 Alhamdulillah, proses tanam limau nipis dan kasturi selesai. Semua kerja di lakukan oleh aku, asben dan anak aku. Cabarannya adala mesin auger pengorek tanah tak boleh hidup, bawak kedai dorang cakap tak repair mesin auger.. At last decided gali luang guna pencebak, targetted 100 sehari, setelah berjaya mengorek lebih kurang 200 lubang, syukur mesin auger setelah di godek2 oleh asben tukar paip minyak, dapat dihidupkan, bila dah hidup tak boleh berpusing pulak.. end up tanya pendapat jiran, katanya mungkin bearing tak jalan. Bawak ke kedai kereta pump minyak grease. Alhamdulillah Auger berfungsi dengan baik.. Lega.

Hari ke 3 jentera masuk untuk tambak suak, tolak tanah dari atas bukit, tinggikan dan buat parit. Masa tolak tanah mula2 dulu tak nampak sangat tanah ni berair, bila hari2 hujan baru nampak saliran air tak berapa bagus.

Untuk tanaman limau ni aku keluar biaya sendiri dan aku diberitahu boleh mendapatkan bantuan dari Jabatan Pertanian untuk baja dan racun. Appointment telah dibuat dan aku bersemuka dengan pengawai pertanian, Insyaallah bulan Feb ni dapat keputusan. Verbally katanya takde masalah sbb mmg dorang galakkan pengusaha tanaman herba.

Cabaran2 mmg ada dari segi faktor cuaca, seperti kemarau yg akan tiba bulan Februari. So silver shine dipasang pada setiap pokok untuk sungkupan untuk melembapkan tanah dan kawalan serangga. Sebelum tanam pokok di tanam, disembur dengan racun seranggan dan pengalak pertumbuhan. Alhamdulillah lepas seminggu tanam, banyak tunas2 baru muncul, petanda yang bagus. 

Tanah ni ni dulu kebun sawit dan semak samun, sekarang ni dah cantik sebegini ramai yang memandang..ada juga kata2 yg boleh aku down dan ada juga yang bagi semangat.. apa2pun aku lebih buat slow dan steady sbb pertanian ni bukan skim cepat kaya. Syukur sbb cili padi aku mendapat sambutan daripada peniaga2 pasar. Pengeluaran dalm 20kg juga sebulan, Lagipun cili ni tanaman sambil2 jer.. sbb bila aku balik kg baru aku tanam. so banyaklah fasa2 nyer. 



Kata asben, jenuh gali lubang guna pencebak
Satu lubang 20 saat jer.. cepat

Limau nipis yg di tanam

Backhoe dan tractor tolak tanah

Tanam Halia. Cabarannya kaki 4.. suka rupaynya dengan tunas baru halia

Anak lelaki yg banyak membantu. 

Pandangan dari atas bukit.


Pembantu yg hanya demand nak makan special lps kerja





No comments:

Post a Comment