Sunday, January 1, 2017

GoodBye 2016 Welcome 2017

1st day of year 2017... Amacam, harga minyak dah naik, kita2 ni yang kerja swasta blm tahulah berapa gaji yang naikkan. Kl kerja gomen lainlah naik tetap naik even ekonomi okay ke tidak kan..

Tahun 2016 yang penuh dugaan, pada bulan Jan aku terjatuh dari tangga, 2x operation, masuk implan metal plate, MC 3 bulan.

Masa MC panjang dapat deal yg bagus untuk sebuah unit di area HOT, rumah terbina 20 tahun lepas tapi atas sekatan LPHS pembelian tak leh beli.. cancel

Masuk lelong tapi tak pernah menang pun..

Alhamdulillah unit yang selama ini -CF dah menjadi +CF, so far penyewa pun okay cuma jiran2 yang tersangat busy body.

Dapat increment RM420 dari rental income setelah 2 rumah bertukar penyewa dan dapat RM325 sorang untuk unit JV. Increment gaji pun tak sebanyak ni

Dapat menanam limau nipis untuk balance tanah seekar, cabarannya dari serangan hamma, Alhamdulillah serangan hamma dapat di atasi.

Fasa ke 2 untk tanah 2 ekar dapat diselesaikan baru2 ni.

Asben cuba deal untuk beli tanah tapi owner macam tak nak jual, letak harga tinggi dari yang dia tawarkan pada broker. Bila broker nak nego utk kitaorang tak nak jual pulak. Manusia banyak fesyen..

Tahun 2016 kita dapat tengok kesan kegawatan ekonomi terhadap hartanah. Harga untuk unit2 RM500K keatas dah soft dan untuk market rental tak kiralah high or low end pun ada effect. Kawan aku yang dulunya sewakan rumah pada RM1250 terpaksa turunkan sewa untuk menarik penyewa, itupun sudah berbulan takde penyewa. Jangan kata yang low end ni takde kesannnya ya. Seksyen 7 Shah Alam, yang dulunya HOT senang cari penyewa la ni sudah ada effect setelah perpindahan degree course ke Puncak Alam... unit berbulan takde penyewa even dah reduced rental sebanyak RM100..

Ya, tahun 2016 yang mencabar, banyak company yang tutup branch, kurangkan staff untuk mengawal cost. Pekerja O&G pun lagilah, dulu hujung bulan gaji paling busuk pun berbelas2 ribu, pun kena terminate, takpun kena potong gaji. Kalau tak buat macam ni,, company tak leh survive untuk tahun 2017 dan 2018.

Harga barang keperluan pun semuanya naik.. macam mana kita nak overcome tahun2 yang mencabar ini ? Takkan nak menyalak kat gomen, turunkan harga, turunkan harga, nak bakar kedai2 yang sengaja naikkan harga. Benda di luar kawalan kita susah nak di ubah. Sapa yang perlu UBAH ? Diri kitalah, kenalah berjimat cermat, berbelanja hanya yang perlu, kalau dulu hari2 makan diluar, kenalah ubah, banyakkan memasak di rumah, Kalau yang langgan astro tukarlah ke njoi ke MYTV, kalau dulu tiap2 bulan beli baju, kurangkan ke setahun 2 kali , yang mana merokok tu, kurang2kan batangnya atau berhenti. Kalau dulu2 makin angin jauh, cuba yang dekat2 pulak.

2017 Tahun Cabaran, tahun yang merunsingkan kita, harapnya tempoh kemelesatan ini tidak berpanjangan..

No comments:

Post a Comment