Tuesday, August 4, 2015

Alhamdulillah dapat Penyewa Baru

Alhamdulillah, setelah pakcik tu berpindah, petangnya dah ada penyewa baru yang confirmed untuk menyewa.  Tak berani nak terima penyewa awal2 takut pakcik penyewa tu buat tak pindah2, Lagi pening aku di buatnya.

Ciri2 penyewa yang bagus, pasangan baru berkahwin, sopan santun dan riak muka pun nampak amanah.. syukur2

Aku tambahkan  tempat memasak dan rak kasut, dan adalah increment RM70 dari kadar sewaan lama. 

Mmg kalau dapat penyewa macam pakcik tu, aduhai boleh putus asa, kita di buatnya. Entahlah perangai manusia, ada duit tapi sengaja nak lambat2lambatkan sewa, kasi owner stress. Kejar sampai hangin satu badan baru nak bayar. Mmg cuak tapi sebab itu adalah income kita, nak tak nak kita kena kejar.

Pengalaman 10 tahun yang lepas mmg aku  kalah dengan penyewa, ada rumah sewa dua buah, dua2 penyewa kaki kelentong, macam2 alasan, 2-3 bulan tak bayar. Satu pindah dengan tunggakkan sewaan seorang aku halau sbb tunggakan bil letrik ard RM800 dan sewaan..

Aku give up, lepas tu, aku biarkan rumah aku kosong tak berpenyewa bertahun2 dan satu buah aku jualkan dan satu unit tu disewakan pada kawan asben sampai sekarang ni, Alhamdulillah, takde masalah.

Setelah aku rajinkan diri cari2 info pasal penyewaan rumah ni, dapatlah aku mengatasi karenah2 penyewa2 aku. Almost 6 tahun aku serius dalam penyewaan rumah ni, kes pakcik nilah membuat aku betul2 stress.

Boleh tu text aku minta balik cheque2 tak laku dia dari aku.. hishs2. Dua kali cheque kena tendang ada hati nak minta balik cheque2 tu...huhu2.. 


2 comments:

  1. kalau 3 kali cheque tendang, akaun bank pakcik tu boleh kena tutup. huhu. kalau saje2 nak kenakan pakcik tu, bank in kan je cheque tu 3 kali. hahaha

    ReplyDelete
  2. haah, elok buat macam tu kan ... yg best nyer, bila kita bagi tau kat pakcik yang cheque sudah bank in, boleh bagi tahu dalam account takde duit.. macam tak kisah. Bila bagi tau segera top up dia buat derk....

    ReplyDelete