Sunday, January 25, 2015

Perangkap subsale

Just nak share pasal pembelian rumah landed melalui sebuah agensi hartanah yang ada nama jugak. Realiti ganas sungguh yea

Kisahnya bermula adik tertarik dengan satu iklan ada sebuah rumah landed yang hendak dijual. Rumah ni berdekatan dengan rumah aku yang adik sewa ni, walking distance jer. Harga yg dipersetujui ialah rm278k dan form intend to purchase pun di issue Oleh agent tersebut. Booking rm3k di bayar dan baki 3% akan dibayar setelah agent mendapatkan tandatangan owner.

Janji agent esoknya dia akan datang untuk berjumpa dengan adik tapi agent minta tempoh dua hari untuk mendapatkan tandatangan owner yang katanya menetap di Johor. Setelah 2 hari agent Kol adik katanya owner mahukan harga rm300k dan kalau adik tak setuju dia akan memulangkan duit booking. Boleh pula dah setuju nak jual pada 278k Dan sekarang mahukan harga yg lebih tinggi lagi.

Keputusannya ialah adik decided batalkan pembelian Dan duit booking dikembalikan.

Misi diteruskan lagi, dapat lagi sebuah rumah landed yang hendak dijual dengan harga rm300k, landed, end lot tapi condition rumah mmg2 teruk mengalahkan rumah lelong. Kos pembaikkan untuk ke condition asalnya pun tak kurang 20k jugak. Adik setuju beli rumah ini dengan condition as where as basis sbbnya market value rumah ni 350k.

Intend to purchase form agensi ni agak bahaya kalau tak faham dan just sign saja. Form ini 100% biased pada seller. Form di tandatangan Dan cheque 3% di bayar kepada agent. Kata agent dia Akan mendapatkan tandatangan owner dalam masa 2 hari. Berita buruk di terima bahawa owner tak jadi jual pulak. Aduhai ....

Dapat lagi sebuah rumah landed yang telah diubahsuai sepenuhnya. Nak dijual pada harga 298k. Kali ni asben bagi condition pada agent bahawa form mestilah sudah disign Oleh owner kalau tak signed 3% tidak diserahkan. Alhamdulillah agent mendapatkan owner signature sebelum datang Jumpa asben.

Sekarang ini banyak juga kes deposit hilang jika tidak memahami Terma2 intend to purchase. Selalu kita dengar perangkap lelong, perangkap subsale juga pun ada jugak. Banyak kes ialah apabila masa yang diberikan untuk sign Snp mestilah dalam 14 hari bekerja. If terlewat maka terpulang pada agent Dan owner benarkan atau tidak, kalau tidak hangus lah duit 3% tu. Masa tu kita boleh nego dengan agent Dan owner sebelum bayaran 3% diberikan. Pasal vacant possession atau legal possession. Tahu tak bezanya. Ada juga yg legal vacant possession with tendency agreement. Pada aku mestilah pilih vacant possession without tendency agreement.

Nak shared abang kawan aku yang terkena, bank dah fully disbursed duit pada seller Dan bank, kunci rumah diserahkan Dan bila pergi rumah yang di beli rupanya masih didiami Oleh penyewa. Check balik dgn lawyer rupanya possession with TA. Dah tak leh buat apa2, minta penyewa keluar, tup2 kena marah pulak, penyewa letakkam syarat kena carikan rumah dikawasan yang sama. Dah lah sewa tak dapat cober monthly bank loan. Dapat jugalah cari rumah gantian sedangkan seller berjoli sakan dgn duit jualan.

Kalau dibuatnya TA selama 3 tahun, pengsan dibuatnya. Kalau sewa boleh cober bank loan okay lah kalau sewa rm500 manakala installment bank rm1000 sebulan, tak pasal2 kena top up rm500.

Jangan ingat beli rumah lelong ada risk, beli rumah subsale pun sama jugak. Yang PENTING kena berhati2.

Sejak hari khamis aku teman a nak yang positive denggi. Harapnya cepat recover.

1 comment:

  1. seronok dengar cerita hartanah dpt banyak tips. u area mana?

    ReplyDelete