Monday, September 10, 2012

Sembang Kosong dengan opis mate pasal pelaburan hartanah

Ada officemate colleagues yang berminat nak beli rumah untuk  tujuan pelaburan. Sekarang dia dah ada dua rumah, satu yang dia tinggal dan satu lagi adiknya duduk .. Dia ini jenis yang teliti orangnya, semua benda dia nak kaji betul-betul sebelum buat apa-apa decision, walaupun ayahnya ex diretor sebuah public listed company dia ni jenis yang humble, low profile. Takde nak menunjuk2 lah .. datang kerja naik motor ajer ..rajin jugak cari duit extra jual tudung, kain pasang, baju, bidai, kek lapis pun dia jual, sekarang ni slow sikit sbb sibuk dengan hal2 di opis ..

Back to story, kawan ni  tanya pada aku " sekarang ini berapa u dah beli rumah, aku pun bagitaulah jumlahnya, kalau macam tu macam mana u managed urusan sewaan, tak pening ker layan karenah penyewa ? Aku pun bagitaulah nak kata senang taklah senang jugak, tapi dengan penyewa ini kena ada hitam putih iaitu TA dan firm dengan bayaran sewa. Kena follow up kalau sewa tak masuk selepas dateline ..

Lagi di tanya, kena u beli rumah2 flat dan apartment sebabnya capital appreciation rendah kalau beli rumah landed lebih menguntungkan. aku pun bagitau " low price low risk ", mungkin ada yang bersetuju pendapat aku ni ... contohnya 3 bulan lepas aku berjaya membida sebuah medium cost apartment pada RP 50K, valuation report oleh jurunilai adalah RM75K dan aku berjaya menyewakan pada kadar 500K sebulan. Aku mengeluarkan kos sebanyak RM19.5K termasuk 30% Downpayment, legal fees, grill, lampu dan kipas.. Netting +CF aku adalah RM263 sebulan...kalau aku banyak duit mmg aku beli landed, tak payah nak pening2 kepala managed banyak rumah .. aku bagitau pada dia kalau dia ada cash dan tak kisah pasal Cash Flow ada extra duit untuk top-up monthly payment, YES, go for landed untuk capital appreciation ..

tanya lagi, u tengok listing lelong kat mana. Aku pun bagitaulah website auctioneer dan auction portal, dia pun google2lah .. dalam hati akulah ...aku gerenti kawan ni mmg takkan beli auction properties .

Pagi tadi dia tanya aku, dah pergi tengok rumah yang you plan nak masuk tu ke ? OK ker ? aku pun bagitaulah .. dah keadaan rumah SO SO ajer, standard perpindahan " Sting Garden "..

2 comments:

  1. let me ges, sting garden - setinggan. to me a while, memula direct translate taman sengat...

    ReplyDelete