Saturday, September 8, 2012

Projek JV II

Adik aku dah semakin teruja dengan pembelian rumah untuk tujuan pelaburan. Mungkin +CF yang dia dapat setiap bulan unit JV  menjadi faktor mendorong dia untuk projek JV kali kedua. Masih berkereta kancil pergi ke tempat kerja di Cyber walaupun mampu membeli kereta sendiri. Aku selalu bagitau selagi kancil aku tak telan banyak duit untuk pembaikkan selagi itulah jangan tukar kereta .. kereta anytime boleh beli .. rumah mmg susah nak cari yang suit dengan budget, lokasi menarik dan yg boleh +CF

Aku dah shortlisted unit-unit yang bagus untuk generate +CF dan semestinya bawah market value. murah2 ajer .. pelabur ikan bilis "low grade " macam aku ni ... akmklumlah rumah termahal aku adalah RM112 ajer ..itupun baru beli ... 

Petang tadi rombongan survey sudah ke unit tersebut, kawasan yang strategik, dekat dengan segala-gala kemudahan TAPI keadaan di dalam bangunan agak tidak terurus, barang2 diletakkan di koridor, akmaklumlah permindahan " sting garden" jadi banyak barang yang nak diangkut kot .. dan rumah itu berpenghuni.  Aku pun dah tau siapa yang duduk rumah tersebut, mungkin itu salah salah faktor unit ini tidak terjual ... tunggu aku bid kot agaknya...

Tunggakan pun aku dah check, kira standardlah rumah lelong mesti ada outstanding banyak atau sedikit.. yang kelakarnya masa check cukai pintu PIC siap encourage aku beli rumah tu, berbaloi2 katanya ... So kalau nak beli rumah wajib check tunggakkan2 dan kena jugak siasat siapa yang penghuni rumah tersebut. Ada juga yang main terjah sebab termakan dgn cakap ejen ,, ini rumah MV boleh cecah bla..la, ini rumah kasi sewa ...bla..bla, u jgn risau bank cover semua oustanding, kalau owner duduk ka, sapa ka, saya boleh kasi kawtim ...loan saya boleh arrange... mesti approve punya. Semua nyer sedap di dengar tapi bila ada masalah ejen pun masa tulah dia sangat busy, susah nak contact .. dapat pulak ejen makan dua kali " komisyen dgn pun dia sapu, komisyen dgn successful bidder pun dia ambil .. ps : tak semua ejen tak jujur yea ... tapi mcm mana nak tau yg mana jujur dan yg mana penipu .... itu kerja pak google ..


barang2 diletakkan di koridor ... 


hmmm ... takpa kalau aku dapat aku akan cat  balik " lukisan ".ap salahnya buat kerja amal.... kalaulah ada sapa
sapa yg dah survey mmg unit ini tak sesuai dgn korang ..  

1 comment:

  1. Salam.

    Saya cadang nak buat JV dengan kawan, ada contoh agreement untuk JV tak? thanks in advance..

    ReplyDelete