Friday, July 19, 2019

Sejarah Kerja Dgn Orang

Kerja mula2 aku ialah part time pam attendant di Esso masa studny, bertahan selama 10 hari jer terkejar2 nak ke class, sampai demam seminggu. Ingat keja stesen minyak senang ker, macam2 karenah.. 

Lps habis belajar, orang kata kerja tempat saham, duit banyak. mmg betul gaji ciput jer OT berlambak2. kalau larat kerja boleh stayback sampai 3pagi. Dapat boss pulak tengok orang macam nak telan orang. Kerja 3 bulan dorang nak confirmkan, aku bagitau tak nak confirm sbb nak resign. Kena panngil dgn HR, terus aku bagi notis 24jam. Menggangur seminggu dapat kerja di securities di bank rimau. Kerja happy, dapat opismate satu kepala sbb umur almost sebaya, Kerja setahun, resign sebab OT dah kurang sangat. Ayah marah sbb aku resign dari sini. Almaklumlah kerja di securities bank kan. Nampak downlah ayah aku ni. Kerja pulak di rangkaian 24 jam, sbb dapat gaji lebih sikit. Cabarannya ialah kena handle customer2 yg macam2 antaranya pelacur, bapak ayam, gangster, artis2, termasuklah komposer terkenal yg dah berhijrah :)). 

Yang tak bestnya bila handle umat seagama yang beli arak, pernah jugak aku sound " you ni tumpang raya cina ker " handsome2 pulak tu. Boleh gelak2 kat aku. Belum lagi hari valentine beli "cxxxxx". Tu yang tak syoknya walaupun kerja happy... Bila kerja nak masuk 6 bulan, boss nak confirmkan. Aku terus bagi surat resign :))

Mengganggur 3 hari rasanya. Lepas tu dapat kerja di insurance company, kerja sehari jer. apa taknya depan belakang kiri kanan meja2 boss.. esoknya terus tak datang kerja sbb suasana boring sangat2. 

Dapat kerja di bank yang mana bank tu tak wujudnya dah,  kena merged. Minta tangguh seminggu kononnya nak balik kampung, sebenarnya tggu jawapan dari another bank. Endup join 2nd company.  Kat sini kerja dari bujang, kahwin, anak sorang resign. Stay almost 7 tahun jugak.  Bila dah boring kerja disini, masa merger aku resign tanpa pampasan vss. 

Dapat kerja di salah sebuah bank pelaburan, stay sampai lani yg mejangkau 18 tahun dah. Agaknya bila nak resign ni. Jawatan terakhir dalam hidup adalah petani ...haha


 

No comments:

Post a Comment