Sunday, February 23, 2014

Kawan2 dah celik property investment

Lately dah banyak kawan2 aku yang dah mula celik pasal property investment, Yang kebanyakkan untuk mendapatkan passive income setiap bulan sebagai persediaaan bila dah pencen nanti. Tidak dinafikan ramai orang lebih terarah untuk melabur duit dalam saham2, fixed deposit dan lain2 instrument. Tapi kenapa tidak dipelbagaikan pelaburan kita ke hartanah. Dengan peningkatan kos sara hidup sekarang ini mencelikkan ramai orang bahawa pelaburan hartanah adalah pelaburan jangka panjang.

Ada yang sudah tahu tapi masih lagi tunggu dan tunggu, tengoklah nanti.. Kalau langkah tidak dimulakan dari sekarang bila lagi. Ada juga yang sudah beli rumah dan menyewakan dan telah berjaya menjana passive income setiap bulan.  Ada juga yang masih berasa takut menangani karenah penyewa, takut penyewa culas bayar sewa rumah, takut rumah takde penyewa dan macam2 lagi.. Of course kena rajin cari ilmu dahulu, rajin bertanya, pastinya anda akan berani "melaburkan" duit ke hartanah.

Apa yang aku lalui aku kongsikan dan apa aku buat aku bagitahu. Aku mmg seronok kalau ramai kawan2 aku ni beli rumah dan buat duit, bukan nak minta dorang belanja makan pun. Tapi seronok bila kawan2 kita senang.

Dah ada juga yang minta aku carikan rumah2 lelong untuk dijadikan rumah sewa. Aku ni selalu nasihatkan dorang untuk permulaan belilah rumah subsale atau lelong bawah RM100K. Pada pendapat aku harga rumah bawah RM100K ni senang generate passive income dan modal yang dikeluarkan taklah tinggi sangat. Once dah puashati dengan pelaburan pertama, bolehlah tambah rumah lagi dan lagi. Kalau gedebuk beli rumah RM400K agak2 sewa berapa boleh dapat, kalau power holding kuat untuk flipping tak kisahlahkan. Since kawan2 aku ni income dorang pun ard aku jer, aku tak pernah pun advisekan beli mahal2. 

Strategi aku tahun ni nak mencuba dapatkan rumah luar KL,  mggu  depan asben final exam di INSPEN . Insyallah selepas ni weekend aku akan di penuhi dengan aktviti di luar KL. 

No comments:

Post a Comment