Friday, March 8, 2013

Wajib Tukar Nama Syabas & TNB

Hari Sabtu lepas berpandukan GPS aku ke pejabat SYABAS untuk misi menukar nama bagi unit lelong yang aku menang dan dah selamat di sewakan. Kiranya 1st timelah aku ke pejabat Syabas kawasan ni, kalau ulu langat dan klang tu ada pernah pergi... Even pakai GPS pun aku boleh tersilap jalan jugak, dah lah gi dengan anak sulung aku, ikut jugaklah GPS ni,, masuk kampung2, masuk lorong kecil akhirnya sampai jugaklah aku ... bila sampai takde customer pun, kalau takde GPS rasanya tak sampai ... 

Terus isi borang dan bayar deposit, sekejap ajer dah siap.. dokumen nak tukar nama syabas ni perlukan salinan SNP atau POS, salinan IC dan juga duit untuk bayaran deposit.  Tak susah pun nak tukar nama ni cuma orang ramai malas nak gi buat dengan alasan takde masa. Katakanlah nama tak di tukar, lepas tu owner pergi tutup akaun, kasihan kat penyewa2 kita. dahlah rumah dia kena lelong kita pulak pakai nama dia .. begitu jugak dengan letrik, bagi unit2 yang kita menang tu masih ada bekalan, better tukar nama .. Untuk rumah ni aku apply bekalan baru terus masuk nama, tak boleh apply sendiri mesti go thru contractor sbb bekalan diputuskan melebihi 6 bulan. 

Kalau kita tersangatlah busy nyer boleh jugak upah runner yang dipercayai untuk buat on behalf. So far aku selalu buat on behalf asben, takde masalah. Of courselah kena bayar upahnya, kalau nak free buat sendiri

Cuba kita diletakkan ditempat owner, rumah dahlah terlelong dan ada orang ambil kesempatan gunakan nama untuk bekalan air/api. Of courselah sakit hati ..kalau IWK mungkin dia tak marahkan .. takkanlah dia nak minta IWK putuskan laluan dari rumah ke pusat kumbahan .. 


7 comments:

  1. klu ada tunggakan owner lama, siapa yang bayar ye kak?

    ReplyDelete
  2. kalau ada tunggakkan TNB akan tolak deposit owner lama, kalau tak cukup juga nak cover tunggakan owner baru kena top-up..

    ReplyDelete
  3. insyaa allah baru nak pegi tukar nama nanti..thanx for the info..follow nurul kak..salam ukhuwah! missnurulrahimah.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Problem saya macam cik jugak. Ada kontraktor ataurunner utk tujuan tukar nama tu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually utk kontraktor syabas, boleh dapatkan nama plumber dari Website Syabas.. just kol dorang

      Untuk TNB, pulak kena dapatkan nama kontraktor dari kedai TENAGA .. just kol pun boleh

      Delete
  5. saya nak tanye sikit kepada yg arfif dalam property lelong ni:

    ape tanggungjawab lawyer yg dilantik on behalf kita untuk tuka nama lepas lelongan tu:

    kalau ikut bill:
    caj untuk borang 16F
    GOV TAX 6%
    Disbursement(search fee+registration 16F+miscellaneous+ stamp duty)

    Sebab lawyer saya ni lambat uruskan borang 16F;
    cakap sedang apply baillif;
    tup2 bos die ambik alih kes - cakap semua tu kene urus sedir (anak buah die tolong je sblm ni);
    skrg owner lama x nak keluar;
    saya nak buat pemotongan air & api next week;

    Ape hak saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh appoint lawyer lain utk NYAHkan owner dari rumah tu. Criminal lawyer lagi bagus

      Delete